Google Beoordelingen
5.0
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Wij zijn maandag weer open vanaf: 08:00

Januari – 2011. Veel van de verstuivers die wij testen en reviseren zijn van het type common-rail. Common-rail motoren zijn altijd motoren met een directe inspuiting. De brandstof voor meerdere cilinders wordt onder hoge druk (die kan oplopen tot 1850 bar) opgeslagen in een drukvat (de common rail). De verstuivers worden vanuit dit drukvat voorzien van brandstof en elektrisch bediend door het motor management systeem. Het openen en sluiten van de electromagnetische klep in de injector kan precies worden gestuurd. Bovendien kan het openen en sluiten zelf zeer snel. Dit heeft als groot voordeel dat het inspuitmoment en de hoeveelheid brandstof nauwkeurig kan worden geregeld, hetgeen de prestaties ten goede komt.

Het Volkswagen concern hanteert een eigen techniek, de pompverstuiver. De motoren hebben er een heel eigen en herkenbaar geluid door gekregen. De pompverstuiver zit in tegenstelling tot de common-rail verstuiver in zijn geheel in de cilinderkop gemonteerd. De verstuiver wordt met 1 of 2 rekboutjes in de aluminium cilinderkop vastgezet. De pomp die de diesel onder druk inbrengt, wordt door de nokkenas aangedreven. Door het openen van een electronisch gestuurde klep wordt vervolgens de brandstof door de miniscule gaatjes in de cilinder gespoten. De pompverstuiver kan een druk opbouwen tot wel 2000 bar. Deze verstuiver techniek is (zoals veel techniek die door Volkswagen ontwikkeld is) zeer betrouwbaar.

Elke keer als de klep geopend wordt, ontstaat een “drukslag” in de verstuiver. De combinatie van de aandrijving van de verstuiver, de massa van de bewegende delen en de druk op de verstuiver gaat deze “werken” in het gat van de cilinderkop waarin de verstuiver bevestigd is. In eerste instantie gebeurt dit bij de 8 en 10 klepper motoren, omdat bij deze versies de pompverstuivers met 1 boutje vastzitten en niet met 2 zoals in de 16v motoren.

Dit werken of heen en weer schuren van de verstuiver in het aluminium veroorzaakt een groef in het verstuivergat, waardoor brandstof kan gaan lekken. Op de foto is de groef goed te zien, tegenover het gat van de verstuiverbout.

De groef die in het verstuivergat is ontstaan, dit is een 5 cilinderkop van een Transporter 5 2.5 tdi. Deze problemen openbaren zich meestal eerst door startproblemen met een warme motor. Bij koude motor is de lekkage minder doordat de passing dan beter is. Zodoende komen mensen die de auto alleen voor woon-werk verkeer gebruiken vaak laat achter dit euvel. De auto wordt dan immers alleen koud gestart aan het begin en het einde van de werkdag.

Na startproblemen en vervuiling van de motor ontstaat er zelfs dieselolie lekkage in het carter waardoor het oliepeil stijgt. Diesel smeert uiteraard in tegenstelling tot motor olie niet en er zijn al voorbeelden van motoren waarvan de nokkenas is vastgelopen door een op die manier ontstaan gebrek aan smering.
Vroegtijdig signaleren van het probleem voorkomt dus een hoop gevolgschade. De oplossing is het vervangen van de cilinderkop, liefst met een modificatie. De gereviseerde cilinderkop wordt voorzien van van stalen bussen in de verstuivergaten. Deze techniek is met name voor de 8 en 10 kleppen motoren ontwikkeld. Afhankelijk van het gebruik van deze motoren zien we dit probleem soms al ontstaan na 120.000 km. Een Caddy van een nachtkoerier had het al na net 100.000 km.

De 16 kleppers houden het veel langer uit door de dubbele montage van de verstuivers. Economisch gezien kan er dan net zo goed een niet verbuste cilinderkop geplaatst worden, daarmee wordt het einde van de levensduur van de auto meestal wel bereikt.

Cilinderkop met stalen bussen in de verstuivergaten, voor een 4 cilinder pompverstuiver motor 8v. Op de foto is de stalen bus tegen de wand van het gat goed te zien, door de hardheid van het staal is herhaling van dit probleem uitgesloten. De verstuiver zal nog wel “slaan” maar richt geen schade meer aan. Carrec Technocenter levert en monteert deze aangepaste cilinderkoppen als sinds 2009 zeer regelmatig. Gelukkig kunnen we intussen vaststellen dat er letterlijk niet eentje van is teruggekomen. De stalen bus is de definitieve oplossing, blijkt ook uit de praktijk!

Volkswagen is intussen afgestapt van de pompverstuiver techniek en is ook de commonrail techniek toe gaan passen.

sale_moneyBij deze temperatuur slijten winterbanden erg snel! Voorkom onnodige kosten en maak een afspraak voor een wissel.
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.