Google Beoordelingen
4.7
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Nu beschikbaar tot 17:00

De start van dit jaar was als altijd ambitieus. Het team in de werkplaats werd uitgebreid met één voltijd medewerker waardoor de productiecapaciteit toeneemt met 40 uur naar 200 uur per week. Half Maart kwam echter de onheilstijding over het Coronavirus en zagen we de vraag sterk afnemen.

Het lopende werk is afgemaakt, vrije dagen zijn waar mogelijk opgenomen, het achterstallig onderhoudswerk aan het pand en terrein zijn uitgevoerd, alles was netjes aan kant! Derde week Mei herstelde de vraag gelukkig weer en per saldo sloten we het eerste halfjaar zo goed als gelijk aan het eerste half jaar van 2019 af. We hebben dus de extra bezetting niet te gelde kunnen maken maar het horrorscenario dat zich in de loop van April en Mei ontvouwde werd geen werkelijkheid. Verlies is er niet gemaakt en de aangevraagde NOW uitkering kan teruggestort worden. Er zijn genoeg bedrijven die het veel slechter hebben, laat hen die uitkering gebruiken. De schade is nauwelijks te overzien zo groot in sommige sectoren.

Het gevoel dat in de eerste weken heerste was ongeloof, onmacht en angst. Zou het nu afgelopen zijn?! Na jaren buffelen hebben we een leuk bedrijf met 10 medewerkers mogen opbouwen. Een groeiende en loyale klantenkring vraagt naar waar goed in zijn. Na de persconferenties bleef de telefoon steevast twee dagen stil. Van de gebruikelijke 15 á 25 aanvragen per dag in de mail was er nu een handjevol. Lock down; auto’s staan stil, de vraag droogt volledig op. Hoe dan?!

Nu bijna drie maanden later, is dat gevoel gelukkig alweer bijna vergeten. Al is de wereld definitief veranderd. Het werd weer druk bij Carrec, heel druk. Als we de omzet in 2019 met die van dit jaar vergelijken heeft het er alle schijn van dat we de beoogde groei alsnog (bijna) waar gaan maken. Van 1 miljoen exclusief btw omzet vorig jaar naar een prognose van 1,17 miljoen in 2020 nu.

Dankbaarheid en opluchting overheersen. Zoals zoveel ondernemers probeer ook ik te ontdekken wat er nu precies gebeurd. Op zoek naar vastigheid bekijk ik de cijfers. De gemiddelde factuur daalt iets, van € 715,- in 2019 naar € 662,- exclusief btw nu. Een beeld dat de gehele aftersalesmarkt laat zien. Het aantal onderhoudsinspecties blijft nagenoeg gelijk, het waren er 220 vorig jaar en dit jaar verwachten we er 211 uit te voeren. De APK’s blijven nagenoeg gelijk, 200 per jaar. Wel is te zien dat het aandeel diesels daarin afneemt. Als we verder kijken naar diesel gerelateerde omzet, moeten we eigenlijk nog een jaar terug. Van 2018 op 2019 halveerde het aantal verstuivers dat we testten, van ruim 400 naar iets minder dan 200.

Wat zien we dan toenemen?! De al jaren geleden ingezette trend van kleinere motoren die het eerder begeven levert veel werk op. Steeds meer vervangen dan reviseren overigens. Revisie van versnellingsbakken blijft constant, alleen de merken en typen verschillen per jaar.

Het werk uit de Aankoopcontroles, de succesformule van Autoweek Klokje Rond, neemt toe. We doen er ruim honderd per jaar maar zien ook steeds vaker dat de controle wordt ingezet als Einde Garantie Controle en als start van een project om een auto weer helemaal op punt te zetten. Als de basis goed is, wil de eigenaar investeren. We zien sowieso meer grote projecten. Door de crisis kan er nauwelijks gereisd worden en het vakantiegeld gaat bij de één in het huis en bij de ander in de auto. De sterk toenemende vraag bij ons naar werk aan campers (en in mindere mate aan bedrijfswagens) kunnen we nog niet helemaal naar onze zin invullen. Dat zal straks in de uitbreiding van onze werkplaats veel beter gaan.

In 2008 zakte met name het financiële systeem door het ijs en met verstrekkende gevolgen. Wat er nu gebeurd is een totaal andere verandering, dramatischer en veel grilliger per markt en sector. Er zijn nieuwe winnaars, gelukkig veel overlevers en helaas ook verliezers. We hebben de wijsheid niet in pacht. Wat we in ieder geval blijven doen is wat we altijd graag gedaan hebben. Antwoord geven op technische vragen over uw auto en mooie dingen bouwen! Blijf gezond, blijf mobiel en zorg voor elkaar.

Hartelijke groet,

Guido van der Spek

Eigenaar Carrec Technocenter BV

sale_moneyOm besmetting met het coronavirus te voorkomen, bieden wij een ophaalservice voor uw auto aan. Kijk in het menu onder NIEUWS hoe dat werkt.
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.