Google Beoordelingen
5.0
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Wij zijn woensdag weer open vanaf: 08:00

Juni – 2011, Met de grote veelheid aan reparaties van dieselinspuitsystemen die Carrec Technocenter uitvoert kan het niet anders dan dat daar soms ook getunde auto’s bij zitten. Maar wat is nou de invloed van de verschillende vormen van tuning op bijvoorbeeld de levensduur van bepaalde componenten? En nog belangrijker, wat zijn de risico’s? Kort geleden kwam er bij ons een aanvraag binnen van de eigenaar van een Nissan X-trail 2.2 DCi, de dealer meende dat hij 4 nieuwe verstuivers nodig had. Een flinke reparatie, maar wel een die noodzakelijk kan zijn. Het vreemde was alleen dat de auto pas iets meer dan 80.000 km. had gelopen en dat bij 38.000 km. al die zelfde verstuivers én een roetfilter vervangen waren. Tijd voor een diagnose onderzoek dus.

Symptomen

Omdat niet duidelijk was wat er met de auto aan de hand was en of dit schade tot gevolg kon hebben lieten we de autohalen door onze transporteur. Eenmaal aangekomen was het tijd voor diagnose. Direct na de start van de motor werd duidelijk dat er iets ernstig mis was, nagelen en vooral hevig roken waren de symptomen.

Diagnose 1, uitlezen en rijden

Normaal begint diagnose bij Carrec met een proefrit maar dit keer werd eerst de Snap-on uitleeskast aangesloten om de storingen uit te lezen. Ondanks het slecht lopen en nagelen had de computer van de Nissan geen storingen opgeslagen. Naarmate de motor iets langer liep werd het nagelen wat minder en besloten we een korte proefrit te maken. Uiteraard ging de uitleeskast mee, om zo een datalogbestand te maken. Tijdens het rijden worden waarden zoals brandstof- en turbodruk, gaspedaalpositie, motortoerental, temperatuur etc. etc. vastgelegd in een doorlopende grafiek. Al deze data word na de proefrit in de werkplaats geanalyseerd. Bij de Nissan waren ook hier geen afwijkingen aan te zien, tijd dus om verder te zoeken.

Diagnose 2, testen en controleren

Omdat nagelen en roken op inspuitproblemen duidt werden de verstuivers gedemonteerd en uitgebreid getest. Openingsdruk, inspuitbeeld en de verhouding tussen retour en inspuitopbrengst waren zeer redelijk. Er waren ook geen sporen van nadruppelen zichtbaar. Omdat de oorzaak niet in de verstuivers te vinden was werden die terug gemonteerd en de auto weer lopend gemaakt. Als een dieselauto geen storingen heeft, de afgelezen data tijdens de proefrit klopt en de verstuivers in orde zijn word de indruk gewekt dat het misschien wel om een mechanisch probleem gaat. Dit is uiteraard mogelijk, maar daar presteerde de 2.2 DCI (op het roken en nagelen na) veel te goed voor.

Diagnose 3, uitsluiten

Toch wilden we ook mechanische oorzaken uitsluiten en dus werd de inlaat gedemonteerd. Een rokende dieselauto heeft een overschot aan diesel, of een gebrek aan lucht tenslotte. Maar al te vaak komen wij bij Carrec Technocenter auto’s tegen waarvan de inlaat vol zit met kool.

In sommige gevallen leidt dit tot sterk afgenomen vermogen en hevige rookontwikkeling bij accelereren. De inlaat van deze auto was (zoals bij alle diesels) wel vervuild, maar echt noemenswaardige hoeveelheden kool waren niet aanwezig. Omdat het spruitstuk gedemonteerd was werd hij natuurlijk wel gereinigd, eerst met de hand en een schraper de ergste kool wegsteken, vervolgens met koudontvetter het restant losweken en voor de finishing touch nog even in de wasmachine. Na deze behandeling ziet het spruitstuk er weer als nieuw uit en kan de motor weer vrij ademen.

Veroorzaker van al die kool is natuurlijk de EGR-klep. Tijdens het terugmonteren van het spruitstuk hebben we die met een klein metalen plaatje afgesloten, dit is uiteraard een tijdelijke aanpassing die we alleen doen om problemen met de EGR uit te sluiten. Helaas had ook dit geen effect.

Diagnose 4, overleg

Omdat de meest essentiële zaken nu waren uitgesloten was het tijd voor overleg. Voor elk soort klacht is een bepaalde werkwijze vereist. Bij de Nissan waren in korte tijd een aantal zeer wel mogelijke oorzaken uitgesloten maar was de storing nog niet opgelost. Bij Carrec Technocenter vinden we het belangrijk om onze klanten nauw te betrekken bij het proces van diagnose en reparatie. Er word een rapportage gemaakt van de uitgevoerde werkzaamheden en een advies gegeven over het vervolg. Het nut van deze werkwijze bewees zich eens te meer. Tijdens het gesprek met de eigenaar van de auto werd namelijk duidelijk dat deze getuned was. Hoe dit precies gedaan was werd niet duidelijk.

Diagnose 5, informatie

Hoewel bij de aanname van een nieuwe klus altijd om zoveel mogelijk informatie word gevraagd over de auto, zijn eigenschappen, eventuele modificaties en uiteraard de klacht(en), komen sommige zaken pas later aan het licht. Na een aantal telefoontjes naar collega dieselspecialisten en tuners werd duidelijk dat voor deze Nissan, ten tijde van de tuning, geen softwareaanpassingen mogelijk waren. Er moest dus gezocht worden naar een electro-mechanische aanpassing die extern in de auto gemonteerd zat. Simpel gezegd; een powerbox.

Reparatie

Met de kennis die we nu hadden werd het zoekplaatje eenvoudiger. De zogenoemde powerbox bleek inderdaad aanwezig. Zonder dat dit ook maar enigszins opviel was de stekker van de raildruksensor vervangen door een ander exemplaar met 2 vertakkingen. De eerste vertakking was een aansluitpunt voor de stekker die op de sensor hoorde, de 2e liep naar een goed verstopt kastje onder het paravan. Dit kastje beïnvloedde het signaal van de raildruksensor negatief, het liet de computer denken dat de druk lager is dan in werkelijkheid. De computer reageert hierop door de brandstofdruk te verhogen. Als de werkelijke druk bijvoorbeeld 1000 bar is geeft het kastje er maar 800 door aan de computer, die de druk vervolgens met 200 bar verhoogt, de werkelijke druk word dan 1200 bar in plaats van 1000 bar. Bij een common rail dieselsysteem heeft het verhogen van de brandstofdruk (als het op de juiste wijze gebeurt) een positief effect op het vermogen. Bij de Nissan was de powerbox stuk gegaan, het signaal dat werd doorgegeven aan de computer was veel te laag en de raildruk werd hierdoor dus veel te hoog. Het weghalen van de powerbox loste de problemen van deze auto op.

Chiptuning

Het hele internet staat vol met advertenties over chiptuning; “sneller, zuiniger en onzichtbaar voor de dealer of de lease maatschappij!” In veel gevallen is dit ook waar maar over de risico’s praten de meeste aanbieders niet (gelukkig niet allemaal!). Bij verschillende vormen van tuning horen verschillende risico’s. Over het algemeen geldt de stelregel; hoe goedkoper de extra pk’s, hoe hoger het risico. Powerboxen doen niets anders dan signalen manipuleren om zo (meestal) brandstof en turbodruk te verhogen. Een goede tuner zal dit naar onze mening niet zo doen. De programmatuur van een motorstuurcomputer bevat vele kenvelden waarin rekening gehouden word met allerlei situaties en omstandigheden. Op die manier word ervoor gezorgd dat een auto altijd optimaal presteert, niet teveel uitstoot, comfortabel rijdt etc. De meest efficiënte en betrouwbare wijze van tuning is dan ook om deze kenvelden aan te passen. Alleen op die manier kunnen optimale prestaties onder alle omstandigheden bereikt worden. Hier is uiteraard een gedegen kennis van en liefst ruime ervaring met deze software een voorwaarde voor een betrouwbaar resultaat. Bijkomend voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een powerbox is de betrouwbaarheid, een powerbox zal vele malen sneller kapot gaan dan de (aangepaste) software in een chip.

sale_moneyVakantieplannen met de auto? Maak tijdig een afspraak voor onderhoud of controle. Stranden onderweg is vaak kostbaar en erg vervelend!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.