Google Beoordelingen
4.8
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Nu beschikbaar tot 17:00

Wat al een tijdje in de pen zit, wordt nu werkelijkheid. Bij het leeuwendeel van de pompen zal de normale loodvrije benzine (E5) vervangen worden door E10. Deze maatregel is het gevolg van Europese milieuwetgeving. Deze benzine bevat twee keer zoveel, namelijk 10% (bio-)ethanol. Hiermee wordt de CO2-uitstoot van het autoverkeer verlaagd.

Agressief

Het goedje wordt uit natuurlijke producten gewonnen, het is een alcohol gemaakt door fermentatie van afval of gewassen. Het is wel agressiever dan benzine, kan tot corrosie leiden en smeert niet. Metalen en kunststoffen worden er dan ook eerder door aangetast waardoor op termijn problemen kunnen ontstaan. Zeker in oudere, klassieke auto’s waar natuurrubber in is toegepast voor slangen, afdichtingen, membranen, etc. Ook vlotters kunnen er door aangetast worden.

Tot slot zou er vervuiling van het brandstofsysteem kunnen ontstaan door het loskomen van materiaal en of vervuiling door roest. Allemaal zaken die onwenselijk zijn als je weer eens lekker met de klassieke automobiel uit toeren gaat.

Het nieuws valt samen met de aankondiging van Firezone, dat zij de levering van “race-benzine” competition102 met octaangetal 102 stoppen. Per 1 oktober 2019 is die brandstof niet meer leverbaar. Firezone gaat competition102 vervangen door Premium 98. Dat is jammer, want een gekietelde motor, klassieke én moderne, loopt er op als vergif.

Omzeilen

Het zit dus niet mee in brandstofland. Het verschilt een beetje wat de verschillende partijen er van vinden. Met name de klassieker verenigingen roepen natuurlijk moord en brand over de bio-ethanol.  Wat ons betreft is dat maar een beperkt probleem omdat het voorlopig eenvoudig te omzeilen is. De meeste klassieke auto’s rijden weinig en worden gekoesterd door hun baasje. Ook voor veel Youngtimers geldt dat er uit vooral liefhebberij mee gereden wordt. Als je het beste wilt voor je oude trouwe auto, tank je ook de beste brandstof. Dat is de wat duurdere, premium brandstof met een octaangetal van 98 of hoger. We raden dat de meeste klanten met een gechipte motor trouwens ook aan.

Let op, er kan in de toekomst ook 98 benzine met een E10 sticker verkocht worden, die moet er dus niet in! In de reguliere octaan 98 benzine zit géén bio-goedje en daarmee blijft u verschoond van problemen. Iets duurder maar veel lekkerder én probleemloos, de motor vindt het heerlijk. Veel rijplezier gewenst!

 

sale_moneyDe eerste 15 youngtimerrijders die klant worden dit jaar krijgen een gratis jaarabonnement op Youngtimer Magazine!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.