Google Beoordelingen
4.8
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Open vanaf 08:00

Vorige week stelde een volger op Facebook de vraag of er wettelijke regels zijn voor de levering van onderdelen voor auto’s. De aanleiding is een BMW 850 uit 1991 waarvoor we de juiste spullen maar moeilijk konden vinden.

Zijn fabrikanten verplicht onderdelen te leveren gedurende een bij wet vastgestelde periode?

Ondanks dat we veel kunnen (na)maken is het vinden van de juiste onderdelen toch vaak de voorwaarde voor het slagen van de reparatie. We bedienen verschillende vooral Europese merken en de aangeboden auto’s, bussen en campers variëren in leeftijd van een jaar of drie tot wel 25 jaar oud. Zeker als auto’s wat zeldzamer zijn geworden, controleren we vooraf zo goed mogelijk wat de beschikbaarheid van de onderdelen is. Als we dan de juiste spullen weten te vinden is de vreugde groot.

New Old Stock

In de loop der jaren hebben we meerdere keren letterlijk het laatste “New Old Stock” onderdeel te pakken kregen. Dat zijn originele onderdelen die al langer geleden zijn geproduceerd en op voorraad gelegd. In onze beginjaren mogen we een ouder echtpaar met een camper op basis van een Renault Trafic uit 1987 helpen. De lagers van de (PL1-)versnellingsbak zijn versleten en het krasse stel wil nog lang genieten van de camper. Renault levert de volledige revisie-set voor deze versnellingsbak rechtstreeks uit Frankrijk via Stam met de boodschap; in één keer goed doen, het is de laatste! Ruim twintig jaar oud, origineel Renault. Wat waren die mensen blij.

In 2013 is de opdracht om een Mercedes 811D, een voormalige brandweerwagen, te voorzien van een langere eindoverbrenging (38:13). Mercedes Benz leverde kroon en pignon-wiel en het differentieel waarmee we de achteras naar wens aan konden passen. De boodschap van Mercedes was ook duidelijk; het is de laatste die we in Europa hebben liggen, we gaan deze naar jullie opsturen en nemen niets terug! Twintig jaar na dato, nieuw uit de doos.

Lege schappen

Helaas zijn er ook legio voorbeelden van onderdelen van merken, of bepaalde typen die niet meer te krijgen zijn. De vele campers op basis van een Fiat Ducato zijn daar een voorbeeld van. Fiat kijkt vooral naar de bedrijfswagenmarkt lijkt het en stopt voor veel Campers te snel met het produceren van originele onderdelen. Voor camperaars met een Ducato onderstel uit de negentiger jaren of ouder kunnen wij zeker voor een leeg schap komen te staan. Gelukkig wordt er nog wel veel geproduceerd door universele leveranciers.

Wettelijk geregeld

Maar terug naar de vraag, is er een wet voor? Nee, er is geen specifieke (Europese) regelgeving. Dat zou ook wat vreemd zijn, het is een commerciële markt van vraag en aanbod. Het is ook in het belang van de fabrikant om zolang er voldoende vraag is, de delen te maken. Wel is er algemene regelgeving voor alle fabrikanten om onderdelen te leveren zolang er een redelijk aantal exemplaren van het product in omloop zijn. Meestal worden er in ieder geval tot 10 jaar na productie van het voertuig nog onderdelen geproduceerd en tenslotte een voorraad aangelegd voor nog eens vijf jaar.

Er is een maar. Met de veranderingen die ons te wachten staan, kan het zo zijn dat een heel aantal fabrikanten anticipeert op het eerder verdwijnen van voertuigen met een verbrandingsmotor dan voorheen. Er zijn al geluiden dat fabrikanten rekening houden met een korter economisch leven van auto’s. Deze worden dan ook versneld afgeschreven. Ongetwijfeld heeft dat ook effect op de onderdelenproductie en dus op de voorraden. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen gebeuren dat wat oudere onderdelen voor dieselauto’s nu al uit de magazijnen verdwijnen.

sale_moneyDe eerste 15 youngtimerrijders die klant worden dit jaar krijgen een gratis jaarabonnement op Youngtimer Magazine!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.