Google Beoordelingen
5.0
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Wij zijn woensdag weer open vanaf: 08:00

Vast onderdeel van de APK is een remmentest, waarbij zowel de vertraging als de verdeling van de vertraging per wiel en per as bekeken wordt. Bij onderhoud op maat zoals wij dat uitvoeren, kijken we de remmen van uw auto altijd na. De remmen van een auto zijn immers een wezenlijk onderdeel van de veiligheid ervan. Logisch maar daarmee is lang niet alles gezegd.

Wat goed is om te weten is dat remsystemen door grote gespecialiseerde onderdeelfabrikanten (Bosch, Brembo, TRW, ATE, etc.) gemaakt worden voor alle autofabrikanten. Vaak worden de remsystemen die specifiek voor een bepaald merk worden gebouwd ook op die manier in de markt gezet, als “eerste keus van” of “geschikt voor”. Net zoals de meeste automerken een voorkeur voor een bepaald merk banden hebben en de nieuwe auto’s ook op die banden afleveren. Op die manier kunnen wij dus exact dezelfde remdelen monteren op uw auto als de fabriek of de dealer. Omdat we weten hoe u uw auto gebruikt kunnen we bovendien goed voorspellen wanneer welke delen versleten zullen zijn en, indien de originele remmen voor u niet voldoen, kunnen we advies geven over sterkere of minder gevoelige remmen.

 

Remmen, hoe gaat dat?

Tegenwoordig zijn de meeste auto’s voorzien van schijfremmen, voorheen waren dat vaak trommelremmen. Het principe is hetzelfde, door de rem in te trappen worden de remblokken tegen de schijf (of in de trommel) gedrukt waardoor de wielen vertragen. Door de wrijving van het remmen ontstaat veel warmte, zowel schijven als blokken moeten daar dus goed bestand tegen zijn en snel weer kunnen afkoelen. Als remmen te heet worden, neemt de vertragende werking af en kan zelfs “fading” ontstaan. De remmen zijn dan zo heet dat ze nog nauwelijks vertragen en eerst moeten afkoelen om weer goed te werken.

Als extra veiligheid is het hydraulische systeem waarmee de remmen aangedrukt worden gescheiden onder de auto aangelegd. Het ene kanaal bedient één voorwiel en het achterwiel aan de andere zijde van de auto en het andere kanaal de kruislings daar tegenover geplaatste wielen. Als er een lekkage ontstaat in één deel van het systeem, kan met het andere kanaal (nog even) geremd worden. De verdeling van de remkracht is grofweg 2/3 op de voorwielen en 1/3 op de achterwielen. De remmen aan de voorkant van de auto zullen dus altijd sneller verslijten dan de achterremmen, vaak zijn de remmen voor ook groter dan achter. Het remsysteem wordt bij modernere auto’s bovendien ondersteund door een ABS (Anti Blokker Systeem) en sinds een aantal jaren ook standaard door een ESP (Electronic Stability Program) systeem. ABS  zorgt ervoor dat wielen niet kunnen blokkeren bij het remmen waardoor de optimale vertraging behaald kan worden. Rollende wielen zorgen er ook voor dat de auto bestuurbaar blijft tijdens (hard) remmen. ESP bewaakt de stabiliteit van het voertuig. Het systeem is ooit bedacht door Bosch en Mercedes-Benz was de eerste fabrikant die zijn auto’s er standaard (sinds 1999!) van voorzag.

Onderhoud van remmen

 

Onderhoud bespaart kosten

Regelmatig controleren, schoonmaken en vervangen van de remmen voorkomt problemen en bovendien onnodige kosten. Remblokken die tot op het ijzer versleten zijn, beschadigen de remschijf waar ze tegenaan gedrukt worden. Doorrijden tot het niet meer gaat, betekent dus vaak dat de remschijven ook vervangen moeten worden terwijl bij tijdig vervangen van de remblokken dit niet nodig is. Het remstof dat ontstaat bij het verslijten van de remblokken (en uw wielen zwart kleurt) slaat natuurlijk ook neer op het remsysteem zelf. Als er teveel vuil in komt, kunnen de remmen blijven hangen waardoor de schijf onnodig heet gestookt wordt, de auto trekt naar de kant waar constant geremd wordt, er ontstaat onnodige slijtage en een onvoorspelbaar stuur- en remgedrag.

Een goed remsysteem vertraagt comfortabel, is trillingsvrij, goed te doseren, vrij van bijgeluiden en blijft goed werken, ook als er zeer stevig en eventueel ook vaak achter elkaar geremd wordt. Laat u niet verrassen en laat uw remmen goed bijhouden. We zijn u er graag mee van dienst.

 

Wilt u een offerte of Heeft u vragen?
Ruim 1.000 mensen gingen u afgelopen jaar voor.

Carrec Technocenter is specialist in revisie, reparatie of vervanging. Bent u op zoek naar een echte specialist? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op.

request_woman
sale_moneyVakantieplannen met de auto? Maak tijdig een afspraak voor onderhoud of controle. Stranden onderweg is vaak kostbaar en erg vervelend!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.