Google Beoordelingen
4.8
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Open vanaf 08:00

Distributieketting vervangen

In veel automotoren heeft de distributieketting plaats moeten maken voor de distributieriem. Fabrikanten van automotoren kozen voor de distributieriem omdat deze goedkoper, compacter en geluidlozer is. De distributieketting heeft normaal gesproken, zeker kostentechnisch, voordelen voor de eigenaar van de auto. Ten opzichte van de distributieriem heeft de distributieketting namelijk geen onderhoud nodig.

Waarom DAN toch de distributieketting vervangen?

De distributieketting is bedoeld om langer mee te gaan dan de distributieriem, maar is zeker ook aan slijtage onderhevig. Met name de bij de distributieketting horende onderdelen, zoals de geleiders en de spanners hebben het zwaar te verduren. Een bekend voorbeeld is het uitharden en breken van de plastic geleiders van geleiders van BMW motoren. De oudere 4.4i en 4.6 is V8 (N62) motoren hebben daar last van maar de jongere viercilinder (N43, N45, N47, N13 en N20) motoren ook.

Bovendien wordt de ketting op spanning gehouden door een hydraulische spanner, op oliedruk dus. Hoe jonger en kleiner de motor, hoe minder olie er in het carter zit en hoe langer er mee gereden mag worden. Vervuilde olie kan het hydraulische systeem verstoppen waardoor de kracht van de spanner afneemt of wegvalt. Klapperen van de ketting is het gevolg. Zodoende krijgen steeds meer jonge motoren problemen met de kettingdistributie.

Benzinemotoren van merken als BMW en Mini, diesel- en FSi en TFSI motoren van de Volkswagen Audi Group en met name van de THP motoren van Peugeot vervangen we dan ook zeer regelmatig distributiekettingen.

Wanneer is mijn distributieketting versleten?

Er wordt door autofabikanten geen onderhoudsinterval afgegeven voor de distributieketting. Een versleten distributie zult u dus zelf moeten laten vaststellen. Een goede indicatie voor een versleten distributieketting of geleiders is een licht gerammel en geratel aan de distributiezijde van de automotor. Dit kan zowel bij de koude start als bij een door en door warme motor optreden. Afhankelijk van het gepleegde onderhoud kan ernstige slijtage al vanaf 80.000 tot 150.000 km optreden. De kettingdistributie is soms dus eerder versleten dan een distributieriem!

Heeft u twijfel of uw distributieketting versleten is? Kom gerust langs, of neem contact op, dan luisteren we met u mee.

Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.

Carrec Technocenter heeft veel ervaring in het onderzoeken en vervangen van distributiekettingen. Bij de reparatie worden de geleiders en spanners ook vervangen. De nokkenasverstellers kunnen soms wel behouden blijven. We hebben er veel ervaring mee en hanteren zodoende een korte reparatietijd, de prijs zal u aangenaam verrassen.

Interesse? Neem contact op, we bellen u graag terug.

Wilt u een Prijsindicatie of Heeft u vragen?
Ruim 1.000 mensen gingen u afgelopen jaar voor.

Carrec Technocenter is specialist in revisie, reparatie of vervanging. Bent u op zoek naar een echte specialist? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op.

request_woman
sale_moneyDe eerste 15 youngtimerrijders die klant worden dit jaar krijgen een gratis jaarabonnement op Youngtimer Magazine!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.