Google Beoordelingen
4.8
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Nu beschikbaar tot 17:00

Als ondernemer weet je één ding zeker; de enige constante is verandering. Bij ons is dat natuurlijk niet anders. De afgelopen tien jaar ontwikkelden we van klein Bovag revisiebedrijf naar advies, reparatie, onderhouds- en revisiebedrijf. Onderhoud was in de beginjaren slechts afgeleide vraag van klanten die hun motor of versnellingsbak hadden laten reviseren. Het stond niet eens op onze website. Intussen is het de helft van onze omzet.

De verhouding uren en onderdelen verschoof in die periode heel geleidelijk van één derde uren, twee derde onderdelen naar iets meer dan veertig procent uren en zestig procent delen. Dat mag een kleine toename in uren lijken, de impact op de werkplaatsplanning en de logistiek is fors. Auto’s worden bovendien al jaren steeds complexer, bevatten meer systemen. Het vraagt steeds meer tijd om grote klussen uit te voeren. Reviseerden we in het verleden de motor van een 7-serie in zo’n 40 uur, inclusief uit-, om- en inbouw kan je nu op zestig uur rekenen. We moeten stomweg veel meer onderdelen van de auto afhalen voor we bij de motor zijn. Langere doorlooptijden betekent minder doorgangen in de werkplaats. Daardoor ontstond de voor een regulier garagebedrijf ondenkbare situatie dat wij met vier monteurs, tien bruggen structureel vol kregen. In dezelfde periode van tien jaar groeiden we van iets meer dan vierhonderdduizend euro omzet naar één miljoen. Inmiddels hebben we veertien werkplekken en elf bruggen.

We zijn de laatste jaren naast het “grote werk” steeds meer advies gaan geven, diagnoses stellen en met name dus onderhoud gaan uitvoeren. Intussen zien we dan ook dat we weer wat meer lucht in de werkplaats krijgen. Enerzijds omdat onderhoud en diagnoses aan rijdende auto’s efficiënter te plannen zijn, vergelijkbaar met hoe een tandarts werkt. Voor regulier onderhoud en controle heb je vaste, korte afspraken. Is er iets mis, dan is de eerste afspraak om diagnose te stellen. Als die duidelijk is, ga je de stoel uit en maakt een nieuwe afspraak voor het herstel. Natuurlijk verschilt het per geval of dat werkbaar is, als je verrekt van de pijn wil je niet alleen weten waarom maar ook dat het direct opgelost wordt.

Bij ons werkt dat net zo, waardoor de tijd dat een auto op de brug staat afneemt en het aantal doorgangen weer stijgt. We kunnen dus op dezelfde meters meer mensen aan het werk houden, waardoor we monteurs en diagnose-specialisten werven op dit moment.

Dat er weer (dramatische) veranderingen aanstaande zijn is genoegzaam duidelijk. Gevoelsmatig rijden we met Carrec Technocenter vol gas een, uiteindelijk, doodlopende straat in. Waar de muur staat die het einde van de verbrandingsmotor inluidt, is onduidelijk. Futurologen spreken van enkele jaren, gebaseerd op bijvoorbeeld de tijdspanne waarin de vervanging van analoge fotografie door digitale plaatsvond en de introductie van de smartphone. Wij denken dat de (toegevoegde en economische) waarde van auto’s het tempo van de vervanging vertraagt.

Wij werken vooral aan auto’s van vier jaar en ouder tot een jaar of tien, we zien dus al regelmatig hybrides en ook een enkele elektrische auto. Daarnaast werken we aan Youngtimers, een beperkt aantal klassiekers, aan bedrijfswagen en aan campers. De laatste twee markten zouden we meer ruimte voor willen hebben overigens. De verkoop van nieuwe auto’s is goed geweest de afgelopen jaren. Die auto’s zien we de komende jaren nog wel in onze werkplaats. De elektrificatie van campers zal naar onze inschatting bovendien langer duren dan die van personenauto’s.

Voor 2020 staat zodoende groei gepland! Eerst groei van het team door het aannemen van extra monteurs. Dat ronden we het eerste halfjaar af. Vervolgens medio het tweede halfjaar, groei van de werkplaats door een uitbreiding van de ruimte met een kwart van de huidige oppervlakte. Meer van het werk dat we nu al doen, bovendien meer ruimte voor campers en voor bedrijfswagens.

Wat hetzelfde blijft is dat we vooral werken voor klanten met een passie voor hun voertuig, die terecht hoge eisen stellen aan de kwaliteit van ons advies en ons werk. Klanten die een optimale klantbeleving verwachten. Transparant, servicegericht en inhoudelijk. Eind van dit jaar implementeren we zodoende Carsys, een garage pakket waarmee we nog beter in staat zijn om de relatie en communicatie met onze klanten naar uw wens vorm te geven en in te vullen. Wat er ook moge veranderen de komende decennia, Carrec Technocenter blijft haar uiterste best doen om het juiste antwoord op technische vragen over uw auto te geven. Waar die ook door aangedreven wordt.

Hartelijke Groet,

Guido van der Spek

Carrec Technocenter BV

sale_moneyWe hebben vacatures! Kijk onder Nieuws in het menu 'Over Carrec' of vul "vacature" in het zoekveld van de site.
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.