Google Beoordelingen
4.8
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Wij zijn maandag weer open vanaf: 08:00

We zijn gelukkig gezegend met een laag verloop van personeel. Dat er af en toe medewerkers vertrekken is echter onvermijdelijk. Omstandigheden veranderen, mensen ontwikkelen zich en dat kan leiden tot een te mismatch tussen bedrijf en werknemer. De mensen die weggaan verwachten soms kwade reacties. Niets is minder waar. Natuurlijk, het komt soms verschrikkelijk slecht uit. Van de zakelijke gevolgen kan je als werkgever behoorlijk chagrijnig worden maar dat is niet aan de werknemer te wijten. Veel vertrekken zag ik aankomen, sommige niet maar het besluit An Sich begreep en ondersteunde ik altijd. Niet zelden leidde het tot blijvende vriendschappen.

Spil in het team

De zoektocht naar een vervanger is een uitdagende en onzekere klus die tegelijkertijd enorme kansen biedt. Zo mochten wij eind vorig jaar op zoek naar een vervanger van onze Bedrijfsleider. Het is een belangrijke rol voor het bedrijf als het om het vertegenwoordigen van de belangen van onze klanten gaat. Bovendien is de uitvoering ervan bepalend voor de (commerciële) vertaling van onze diensten naar de vraag van de klant. Tenslotte is de spil van het team waar inzet, planning, verwachtingen scheppen en waarmaken samenkomen.

Passen we bij elkaar?

De uitdaging is om weer een betere en langdurige overeenkomst te vinden tussen waar het bedrijf heen gaat en wat de rol van de betreffende functie daarin speelt. Het succes van die overeenkomst is trouwens vooral gebaat bij het zoeken naar de stevige balans tussen de bedrijfscultuur en het karakter van de kandidaat. Of anders gezegd, als alle kennis en vaardigheden die de vacature vereist aanwezig zijn bij de kandidaat maar de manier van werken en hoe we met elkaar omgaan niet overéénkomt, is de aanstelling tot mislukken gedoemd.

Het eigen netwerk is in de regel de beste bron voor kandidaten. Het is echter geen gewoonte om structureel bezig te zijn met het eventueel vervangen van je medewerkers, je moet dus aan het werk! Heel grondig nadenken over de vacature en deze toekomstbestendig maken. Dan de vacature bekend maken middels de juiste kanalen. Kies je voor laagdrempelig en breed inzetten, krijg je meer reacties maar blijven er ook veel meer reacties in het filter achter. De druk om het tekort aan inzet in de operatie zo snel mogelijk op te lossen kan leiden tot overhaaste beslissingen. De beslissing is echter vooral strategisch in plaats van operationeel. Een maand langer overbruggen met een man minder kan maanden of zelfs jaren van spanning en frustratie voorkomen.

Als het vervolgens gelukt is om, liefst meerdere kandidaten te spreken worden de verschillende inzichten gebundeld tot een hopelijk eensluidend besluit. Ik betrek altijd directe collega’s bij het selectieproces en waar mogelijk bestaat de laatste ronde uit één of twee dagen meedraaien in de operatie. Een unieke kans voor de sollicitant en het team om elkaar te leren kennen en een weloverwogen besluit te nemen.

Duidelijkheid

Voor de vacature van Service Manager gaat die aanpak niet op. Dat is het onzekere aspect. Wat helpt is het rotsvaste vertrouwen van de organisatie in het uiteindelijk vrijwel altijd succesvol opnemen van collega’s in het team. Onze functies zijn glashelder beschreven, het bedrijfsproces is stapsgewijs inzichtelijk gemaakt en verankerd in het bedrijf. De bedrijfscultuur is sterk en onze strategie doorleefd. Die aspecten borgen de (nieuwe) samenwerking. Door structureel kennis te delen, transparant en inhoudelijk te communiceren, ontwikkelt het team zich steeds verder en absorbeert de incidentele wisselingen in de samenstelling.

Op koers

Met twee nieuwe monteurs en een nieuwe Service Manager, reken ik erop dat we midden van komend jaar weer draaien als altijd. Op koers, daadkrachtig en met heel veel plezier en intensief intermenselijk contact. Want zo rollen wij. Al bijna 12 jaar.

sale_moneyOm besmetting met het coronavirus te voorkomen, bieden wij een ophaalservice voor uw auto aan. Kijk in het menu onder NIEUWS hoe dat werkt.
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.