Google Beoordelingen
4.8
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Nu beschikbaar tot 17:00

Met de hoge temperaturen van de laatste weken is een goede werking van het koelsysteem van uw auto cruciaal. De werking van het koelsysteem is gebaseerd op het rondpompen van koelvloeistof door de motor en door een radiateur. Door de rijwind en soms geholpen door de koelfan, wordt lucht door de radiateur gezogen waardoor de vloeistof afkoelen kan.

Het front van uw auto is, zeker in dit jaargetijde ook een vrolijke vliegenvanger. We zien dan ook regelmatig dat de gaatjes in de radiateur zo goed als helemaal gevuld zijn met vuil en dode insecten, waardoor de doorstroming van lucht belemmerd wordt. Door de radiateur schoon te maken, hersteld de werking ervan. Met een tuinslang of hoge drukreiniger is dit eenvoudig zelf te doen. Houdt wel voldoende afstand om schade te voorkomen. Of vraag er naar bij een onderhoudsbeurt, met een luchtpistool is dat door de monteur gemakkelijk mee te nemen bij een beurt. Zeker bij oudere auto’s scheelt dit flink in de koelcapaciteit.

Moderne motoren hebben gelukkig ruimer bemeten koelsystemen. Mocht de motortemperatuur nou toch te veel oplopen, zijn er een paar tips om deze te verlagen.

  • Laat de motor minder hard werken maar laat deze wel wat meer toeren maken. Door terug te schakelen en daarmee het toerental te verhogen, draait de waterpomp sneller en is de doorstroming en dus het koelend vermogen groter.
  • Helpt dat niet voldoende, zet dan de interieur kachel op de warmste stand en de ventilator hoog (en de ramen open). Door deze additionele koelcapaciteit neemt de warmte in de motor af. Eventuele niet noodzakelijke stroomverbruikers, zoals de airco en de verlichting kunnen daarbij uitgezet worden.
  • Laat in dat verband trouwens ook regelmatig uw accu testen. Als deze wat zwakker wordt en u belandt met zomers weer langere tijd in de file met de airco en verlichting aan, kan dit door het lage toerental van de motor tot een te accuspanning leiden waardoor systemen uit kunnen vallen.

Krijgt u ondanks die ingrepen toch de melding van een te hoge motortemperatuur of ontstaat er stoom onder de motorkap, zet de auto dan aan de kant. Doe de motorkap open en blijf overal van af. Door het stilzetten van de auto, valt zowel de rijwindkoeling als de doorstroming van koelvloeistof uit. De motor zal eerst nog wat heter worden, voor deze afkoelt. De druk in het koelsysteem is dan erg hoog. Als u de dop van het koelvloeistofvat er af zou draaien, spuit door die druk de kokend hete vloeistof er uit. Pas als de motor flink is afgekoeld, kunt u voorzichtig de dop iets losdraaien, de druk mondjesmaat laten ontsnappen en dan de dop er af halen. Net zoals u met een fles cola doet die geschud is. Bescherm uw hand met bijvoorbeeld een lap stof die u tussen de dop en uw hand houdt.

sale_moneyDe eerste 15 youngtimerrijders die klant worden dit jaar krijgen een gratis jaarabonnement op Youngtimer Magazine!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.