Rin Hortulanus
Rin Hortulanus
16:58 23 Jun 17
Great service, Good communication and fantastic quality.
Harmen Melsert
Harmen Melsert
07:40 01 Dec 17
Na enige maanden rond te hebben gereden met een hardnekkige motorstoring (Ford Focus 1.6 Tdci, 2013) die de merkdealer maar niet verholpen kreeg uiteindelijk bij Carrec terecht gekomen (ik kende Carrec van 'klokje rond' uit Autoweek). Na het eerste contact binnen een week al een afspraak kunnen maken. Al direct na aankomst bleek de keuze voor Carrec de juiste: na een korte proefrit werd het probleem (middels specialistisch gereedschap) binnen vijf minuten gevonden! De monteur liet mij meekijken bij het stellen van de diagnose; deze werkwijze vergroot het gevoel van klantvriendelijkheid aanzienlijk. Nadat het lek (letterlijk) boven was werd moeite gedaan om zo snel mogelijk tot reparatie over te gaan. Omdat het te vervangen onderdeel bij de merkdealer niet op voorraad bleek kon reparatie pas de volgende dag plaatsvinden. Gelukkig werd door Carrec een leenauto ter beschikking gesteld; daarnaast verschafte men mij direct duidelijkheid over de te verwachten kosten. De reparatie is uiteindelijk naar volle tevredenheid uitgevoerd; tijdens de rit naar huis deed de storing zich niet meer voor. Kosten voor dit alles vielen mij overigens alles mee. Carrec, dank voor het oplossen van het probleem en de goede service!
MaartenSjaak
MaartenSjaak
15:35 12 Nov 17
Na meerdere bezoeken aan de officiële dealer, een bezoek aan Kees Bakker BMW specialist te Lisse, doorgezocht naar een motorrevisie specialist en uiteindelijk bij CARREC Technocenter te Soesterberg belandt. Namelijk, de motor van de BMW 116i E87 uit 2011 maakte al een tijdje een heel vervelend tikkend geluid. De officiële dealer wilde de drijfstang lagers vervangen, echter was het niet aannemelijk dat dat het probleem zou zijn. Eenmaal bij CARREC de motor laten beluisteren, werd al snel duidelijk dat het met de klepstoters te maken had. Eerder had de officiële dealer dat ook aangegeven toen ze er kort naar geluisterd hadden, maar later kwamen ze daar dus op terug en zouden het de drijfstang lagers moeten zijn, erg vreemde loop van ontwikkeling in het stellen van de diagnose. Het getik is mij sinds begin mei gaan opvallen, maar uiteindelijk halverwege augustus de auto weggebracht naar CARREC. Twee weken verder nog steeds niks gehoord te hebben ben ik poolshoogte gaan nemen, dus CARREC vanuit Rotterdam bezocht. Hadden ze vertraging opgelopen door bepaalde reparaties, maar dat kan ik natuurlijk niet ruiken. Dat hadden ze beter moeten communiceren naar mij. Enfin, ze gingen die vrijdagmiddag er nog aan beginnen. Maandagmiddag een uitgebreide mail ontvangen met de oorzaak van het getik, aangevuld met de nodige foto ́s. Het bleek dus inderdaad een kapotte klepstoter te zijn. Er werd voorgesteld om alle klepstoters te vervangen, omdat deze het zwaarder hebben gehad door de niet optimale circulatie van olie. Hier mee ben ik akkoord gegaan. Het vervangen van alle klepstoters heeft erin geresulteerd dat het getik in de auto niet meer te horen is. Als ik de motorkap open, dan hoor ik wel een hoop herrie, maar dat heeft hij altijd gedaan, vanaf zijn geboorte. BMW omschrijft dit als een karakteristiek van de auto. Het enorme getik is begonnen rond de 110.000 km ́s, bij 117.500 km ́s is een hydraulische klep voor de oliedrukregeling nog vervangen, 120.000 km ́s trip naar 24h van Le Mans, 123.850 km ́s gerepareerd bij CARREC en de teller staat nu op 130.000 km ́s. Deze motor heeft al meer issues gehad, bij 70.000 en 100.000 km ́s is de distributieketting gerepareerd, tweemaal binnen de 100.000 km ́s dus. Gelukkig onder coulance gefixt, maar toch. Bij 90.000 km ́s al opmerking gemaakt over de karakteristieke getik, maar toen alleen hoorbaar vanaf buiten de auto. Toen ik het getik in de auto begon te horen, ergerde ik me er kapot aan, maar dacht ook van, dat was er eerst niet, er is iets kapot of er gaat iets kapot. Uiteindelijk nog best lang mee doorgereden, aangezien ze het bij meerdere partijen niet wisten wat het zou kunnen zijn. CARREC heeft het euvel dus vakkundig opgelost. Ze hadden beter kunnen communiceren over de voortgang van de reparatie/diagnosestelling, vervelend incident voor beide partijen lijkt mij. Verder is de reparatie voorspoedig verlopen en nog iets voordeliger uitgevallen dan geoffreerd werd. Ik heb wel weer heel veel rijplezier in mijn BMW, maar motorisch is deze dus eigenlijk helemaal ruk/onbetrouwbaar. Tweemaal distributie ketting/spanner, eenmaal kapotte klepstoter, what's next? Zolang de auto geen kuren vertoond, pure freude am fahren!
Ronald Manrho
Ronald Manrho
17:20 15 Nov 17
Een superieur bedrijf waar iedere auto in goede handen is. Zeer duidelijke en correcte prijsopgave vooraf zonder vage beloftes. Duidelijk, eerlijk en bovenal vakmanschap!
Machiel Smid
Machiel Smid
14:30 05 Oct 17
Mijn oude BMW rookte nogal, waarschijnlijk vanwege versleten verstuivers. Met Carrec duidelijke afspraken gemaakt over onderzoek naar oorzaak (inderdaad versleten verstuivers). Tevoren duidelijke prijsopgave en tussentijds geïnformeerd over de stand van zaken. Auto rijdt weer zonder zichtbaar roet.
Bekijk alle beoordelingen
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Open vanaf 08:00

Na verloop van tijd kan een versnellingsbak problemen krijgen of kapot gaan. Vaak heeft dit te maken met slijtage, of het uitvallen van een of meer van de onderdelen van de versnellingsbak. Wij hebben hieronder een aantal algemene problemen of symptomen op een rijtje gezet, met daarbij de mogelijke oorzaak.
Bent u niet zeker wat er met uw versnellingsbak aan de hand is, kom dan langs. Onze ervaren specialisten kunnen meestal eenvoudig vaststellen wat de oorzaak van het probleem is. Niet gevonden wat u zocht? Stel dan uw vraag onderaan de pagina.

 

De versnellingsbak maakt lawaai en bijgeluiden.

Een versnellingsbak kan allerhande bijgeluiden maken. Gieren, ratelen, rammelen.
Dit kan worden veroorzaakt door verkeerde olie of te weinig olie in de versnellingsbak. Ook slijtage van de lagers is meestal goed te horen.
Wanneer de tandwielen van de versnellingsbak versleten of beschadigd zijn maakt de bak ook meer lawaai.
Daarnaast kunnen de afstandsringen tussen de tandwielen versleten zijn, waardoor zijdelingse speling ontstaat. Deze axiale speling zorgt soms voor het uit de versnelling springen en een lawaaiige versnellingsbak.

 

Blijf niet doorrijden met versnellingsbak geluiden!

Het is verstandig om een versnellingsbak met bijgeluiden zo snel mogelijk te laten nakijken. Met name bij lagerslijtage kan doorrijden zorgen voor uitslijten van het huis van de versnellingsbak. Dat maakt de reparatie erg veel duurder. Bovendien zorgt het metaal slijpsel dat ontstaat, voor verergering en versnelling van het probleem.

 

Kraken bij schakelen of terugschakelen; synchromesh ringen versleten


Wanneer het probleem is dat de versnellingsbak kraakt bij het schakelen, of wanneer terugschakelen moeilijk gaat, kan dit liggen aan een slecht functionerende synchromesh. Deze zorgt ervoor dat de tanden bij de wisseling van een versnelling met gelijke snelheid draaien. Daardoor gaat het ingrijpen van de tanden soepel.
De problemen als kraken of moeilijk schakelen kunnen optreden als gevolg van versleten, gebroken, of beschadigde synchroniseerringen. De synchroniseer inrichting kan zijn beschadigd of versleten. Lees meer over versnellingsbakrevisie.

 

De versnellingsbak schiet uit de versnelling

Het probleem van “uit de versnelling schieten”, bijvoorbeeld bij het acceleren of gas loslaten, kan meerdere oorzaken hebben. Het schakelmechanisme kan versleten zijn, de schakelmof kan versleten zijn en het kan ook met de synchroniseer inrichting te maken hebben.
De tandwielen krijgen tijdens het rijden een behoorlijke kracht te verduren om het koppel van de motor over te brengen op de wielen. Deze krachten in combinatie met slijtage kan er voor zorgen dat er zijdelingse (axiale) krachten ontstaan, die er voor zorgen dat de versnellingsbak uit de versnelling schiet.
In sommige gevallen kan een losgelopen borging (een moer bijvoorbeeld) of versleten motorsteunen ook de oorzaak zijn.

 

De versnellingsbak gaat moeilijk in de versnelling


Als de versnellingsbak problemen geeft omdat hijmoeilijk schakelt, is het belangrijk om te controleren of de koppeling wel volledig ontkoppelt. Voor het schakelen is het absoluut noodzakelijk dat er geen kracht meer wordt uitgeoefend op de aandrijving. Als de koppeling niet geheel vrij komt, is het inschakelen van met name de eerste en de achteruit versnelling een probleem.
Als de afstelling van de koppeling in orde is, kan een probleem met de synchroniseer inrichting ook zorgen voor een moeilijk schakelende versnellingsbak.

 

Lawaai of gieren in de bocht

Meestal is dit juist niet te wijten aan de versnellingsbak. In de bocht komen er andere krachten op de wielen te staan. Daardoor kunnen versleten wiellagers of een versleten differentieel lawaai gaan maken.

Herkent u een van deze problemen? Maak dan een afspraak voor een controle. Wij staan u graag te woord!

Wilt u een offerte of Heeft u vragen?

Ruim 1.000 mensen gingen u afgelopen jaar voor.

Carrec Technocenter is specialist in revisie, reparatie of vervanging. Bent u op zoek naar een echte specialist? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op.

request_woman
sale_moneyTemperatuur onder nul? Laat gratis je accu checken bij Carrec Technocenter!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.