Google Beoordelingen
4.9
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Nu beschikbaar tot 17:00

 

Zo duidelijk als blauwe en zwarte rook laten zien dat er olie of een brandstof wordt verbrand, zo verschillend kan de oorzaak van witte rook zijn. Als water verdampt, ontstaat waterdamp. Samen met de uitlaatgassen wordt er dan een witte rook uit de uitlaat geblazen. Bij de verbranding in de motor komt waterdamp vrij en een deel daarvan blijft achter in de uitlaat. Met name de achterste demper van de uitlaat kan aardig wat water verzamelen, zeker als de uitlaat nooit helemaal heet wordt. Rijdt u veel kortere stukjes, dan kan het zijn dat er gedurende de hele rit waterdamp met de uitlaatgassen mee komt. In sommige gevallen zijn zelfs hele waterdruppels te zien. Op zich kan dit geen kwaad. Wel is het zo dat de achterste uitlaatdemper er van binnenuit van gaat roesten.

Koelvloeistof

Als de motor wel geregeld warm wordt maar er nog steeds een witte damp uit de uitlaat komt, kan dit koelvloeistof zijn die mee verbrandt. De uitlaatgassen ruiken dan zoet en uiteindelijk zal het niveau van het koelsysteem dalen. Voldoende koelvloeistof is cruciaal voor de werking van het koelsysteem. De meeste auto’s hebben een waarschuwingssysteem dat enerzijds het niveau van het koelsysteem controleert en anderzijds waarschuwt als de temperatuur te hoog oploopt. Vergewis u zelf van het systeem dat uw auto heeft en als er niet gemeten wordt wat het niveau van de koelvloeistof is, controleer dit dan geregeld, bijvoorbeeld als u de olie peilt. Zeker ook omdat het temperatuurcontrole systeem alleen temperatuur meten kan als de sensor in de koelvloeistof staat. Zou de koelvloeistof verloren zijn gegaan en staat de sensor “droog” wordt ook geen temperatuur gemeten en dus niet of te laat gewaarschuwd als de motor te heet wordt.

 

Wit-grijze rook

Wit-grijze rook, tenslotte, wordt vaak veroorzaakt door onverbrande diesel. De geur is scherp en ongezond, je krijgt er prikkende ogen en hoofdpijn van. Dit ontstaat als er veel te veel of op het verkeerde moment diesel wordt ingespoten. In die situatie komt er constant grijze rook uit de uitlaat en zal u in de regel direct een garage op moeten zoeken. Als u rijdt met een stevig rokende auto, kan de politie u daar een bekeuring voor geven en zelfs verbieden verder te rijden.

 

Grijze rook

In een aantal gevallen kan er af en toe grijze rook uit de uitlaat komen. Het gaat dan ook om onverbrande diesel. In veel gevallen gaat het dan om lekkende of druppelende verstuivers. verstuivers kunnen druppels brandstof lekken die de motor slecht of niet verbranden kan. Als zo’n motor wat langer stationair draait, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in de file zal er een grijze walm uit de uitlaat komen. Soms lekken die verstuivers nog even door als de motor uitgezet wordt, waardoor er letterlijk een plasje diesel in de cilinders komt te staan. Bij de eerst volgende start merkt u dan dat de motor moeizaam aanslaat.

In alle gevallen behalve wanneer u zeker bent dat het alleen waterdamp is, is het verstandig om uw auto na te laten kijken. Als u het roken negeert kan er van alles misgaan met de motor van uw auto!

Wilt u een offerte of Heeft u vragen?
Ruim 1.000 mensen gingen u afgelopen jaar voor.

Carrec Technocenter is specialist in revisie, reparatie of vervanging. Bent u op zoek naar een echte specialist? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op.

request_woman
sale_moneyHerfst, zien en gezien worden is van levensbelang! Verlichting, ruitenwissers, ontwaseming (airco) niet in orde? Maak een afspraak voor goed zicht.
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.