Google Beoordelingen
5.0
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Wij zijn woensdag weer open vanaf: 08:00

Iedereen die bijvoorbeeld een oude Alfa Romeo heeft gehad (of er achter gereden heeft) kent het fenomeen wel. Als je wat steviger doortrekt en de motor weer in toeren laat zakken door het gas los te laten ziet (en ruikt) u een oliepluim die uit de uitlaat komt. Blauwe rook wordt veroorzaakt door motorolie die in de cilinders terecht komt en met het lucht en brandstof mengsel mee wordt verbrand. Meestal is dat een gevolg van versleten zuigerveren, zoals in het voorbeeld van de Alfa. Er zijn echter wel meer manieren waarop de olie de cilinders in komen kan.

Als de carterventilatie niet goed werkt en er ontstaat een vacuüm in dat systeem waardoor motorolie de inlaat ingezogen wordt. Het ventilatiesysteem werkt met een rubber membraam dat zeker bij oudere motoren hard wordt en dan minder goed of niet meer werkt. Hetzelfde geldt voor de klepseals, de rubber afdichtingen van de klepstelen. Een heel aantal BMW motoren bijvoorbeeld heeft bovendien last van het verslijten van de klepgeleiders, waardoor olie langs de kleppen kan lopen en in de cilinders of zelfs rechtsreeks de uitlaat terecht komt. In een aantal pompverstuiverdieselmotoren kan er een probleem ontstaan tussen de afdichting van de brandstof(tandem)pomp waardoor olie in de diesel komt. Behalve olieverbruik kan de motor dan ook onregelmatig gaan lopen.

 

Oliegebruik

Er is sprake van olieverbruik als u tussen de beurten olie bijvullen moet. Olieverbruik ontstaat in de regel geleidelijk. De technische ondergrens voor oliegebruik is 1 liter per 1000 km.. Afgezien van het ongemak van het steeds moeten bijvullen van de olie, is dat een hoeveelheid waar de motor echt last van krijgt. De katalysator vervuilt dan te sterk, bougies kunnen vet slaan waardoor misfires ontstaan en de motor loopt dan beroerd. Overigens is een verbruik van bijvoorbeeld 1 liter per 1200km ook al erg aan de ruime kant.

Moderne auto’s registreren het oliepeil en waarschuwen als het te laag wordt. Oudere of eenvoudiger auto’s beschikken niet over zo’n elektronisch meetsysteem en dan is regelmatig zelf olie peilen verstandig. We komen af en toe motoren tegen waar (veel) minder dan de minimum hoeveelheid olie in zit en met het steeds kleiner worden van de inhoud van het carter van motoren, is de kans op schade dan snel groter. Er is in een heel aantal gevallen dus wat te doen aan oliegebruik zonder meteen de motor uit elkaar te nemen en te reviseren. Negeer een blauwe pluim uit uw uitlaat niet, voorkomen is ook in dit geval beter dan genezen. We stellen in de regel binnen 2 uur een diagnose en kunnen u dan vertellen waar u aan toe bent.

Wilt u een offerte of Heeft u vragen?
Ruim 1.000 mensen gingen u afgelopen jaar voor.

Carrec Technocenter is specialist in revisie, reparatie of vervanging. Bent u op zoek naar een echte specialist? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op.

request_woman
sale_moneyVakantieplannen met de auto? Maak tijdig een afspraak voor onderhoud of controle. Stranden onderweg is vaak kostbaar en erg vervelend!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.