Google Beoordelingen
5.0
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Wij zijn woensdag weer open vanaf: 08:00

Als een auto moeilijk of zelfs helemaal niet wil aanslaan, komt u uiteindelijk met een lege accu en nog steeds niet lopende motor te staan. Er zijn nogal wat verschillende oorzaken voor het moeilijk of niet starten van een motor. Er is wel onderscheid te maken tussen de problemen waardoor een dieselmotor niet aanslaat in vergelijking met een benzine motor, vandaar dat we de oorzaken gesplitst op een rijtje zetten.

Een dieselmotor is een zelfontbrander, waardoor alleen compressie en dieselolie op het juiste moment nodig zijn om aan te slaan. Er komt geen vonk aan te pas. Wel een voorgloeisysteem maar dat is eigenlijk alleen van belang voor oudere motoren. Het voorgloeisysteem is vooral van belang in de opwarmfase van een dieselmotor waarin het helpt om ondanks de lage motortemperatuur toch goed te verbranden. Als een oudere diesel startproblemen heeft zien we vaak dat de koudstartregeling niet werkt, het inspuitmoment niet klopt of de compressie te laag is. Het laatste komt alleen bij vergaand versleten motoren voor. Als u (oudere) dieselmotor moeilijk aanslaat bij normale omstandigheden, rij er dan niet mee door maar laat de auto nakijken. Zodra de omstandigheden wat slechter worden, bijvoorbeeld door lage temperaturen, slaat de wagen vaak helemaal niet meer aan en heeft u (kostbare) hulp ter plekke nodig.

 

Verstuivers

Bij moderne dieselmotoren met common rail brandstofsysteem is een minimaal (start)toerental nodig om brandstofdruk op te bouwen en brandstof in te spuiten. Zeker met koud weer lukt dat soms niet. We controleren in dat soort gevallen het starttoerental bij koude motor, de accu en startmotor.  Versleten commonrailverstuivers krijgen een steeds hogere openingsdruk waardoor deze uiteindelijk niet meer openen op starttoerental en dus gereviseerd of vervangen moeten worden.

Tot slot zijn er nog een aantal systemen rond een dieselmotor waardoor aanslaan lastig of onmogelijk wordt. Als er onvoldoende brandstof vanuit de tank komt of als er lucht in de brandstofleidingen komen kan, is aanslaan (en lopen) lastig voor een dieselmotor.

Zonder zuurstof kan een diesel ook niet lopen, dus als er een obstructie in de inlaat zit zal de motor niet aanslaan. Een EGR klep die open blijft staan in die situatie, laat uitlaatgas door waar vrijwel geen zuurstof in zit en smoort de motor. Kortom, zo betrouwbaar als een dieselmotor kan zijn, zo lastig kan een startprobleem er van zijn. We stellen graag diagnose voor u om onnodige kosten te voorkomen. Ook voor startklachten geldt, als u merkt dat het starten verslechterd maar nog wel lukt, laat de wagen dan nakijken. Meestal is het een voorbode van grotere problemen.

 

Benzinemotor

Voor een benzinemotor geldt dat er naast compressie en benzine ook een tijdige ontsteking nodig is. Vroeger had je een handmatige choke om meer brandstof toe te laten totdat er wat temperatuur in de motor zit. Tegenwoordig wordt dit allemaal elektronisch geregeld door de auto zelf, maar het principe is nog steeds hetzelfde. Naarmate de auto jonger is, is het koudstartsysteem geavanceerder. Een warme benzinemotor verwerkt nou eenmaal een ander mengsel dan een koude en veel startklachten zijn hieraan gerelateerd. Naast een verkeerd mengsel, is het ontbreken of te zwak zijn van de vonk een veel voorkomende oorzaak.

Twijfelt u of u auto goed aanslaat? Wij stellen graag diagnose voor u om onnodige stress en kosten te voorkomen!

Wilt u een offerte of Heeft u vragen?
Ruim 1.000 mensen gingen u afgelopen jaar voor.

Carrec Technocenter is specialist in revisie, reparatie of vervanging. Bent u op zoek naar een echte specialist? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op.

request_woman
sale_moneyVakantieplannen met de auto? Maak tijdig een afspraak voor onderhoud of controle. Stranden onderweg is vaak kostbaar en erg vervelend!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.