Google Beoordelingen
4.9
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Wij zijn maandag weer open vanaf: 08:00

Leuke auto zo’n Ford Cougar en je ziet ze maar weinig. Volgens de statistieken rijden er zo’n 500 exemplaren rond op onze vaderlandse wegen. Omdat de eigenaar benieuwd is naar de technische staat van de auto heeft hij een afspraak voor een aankoopkeuring gemaakt bij Carrec Technocenter in Soesterberg.

Ondanks dat de auto al acht maanden geleden is gekocht, kan het toch verhelderend zijn om alsnog een keuring uit te laten voeren. Bij aankoop zijn de lekkende benzinetank en de gasdempers van de achterklep vervangen en is er een kleine beurt uitgevoerd. Enkele weken geleden zijn bovendien de accu en dynamo door de Ford-dealer vernieuwd. Over deze zaken maakt de eigenaar zich dan ook niet druk. Hoe de Cougar 2.5 V6 24V uit 1999 er verder bij staat is echter een verrassing.

Diagnosespecialist Steven maakt eerst een uitgebreide proefrit met de auto. Bij terugkomst in de werkplaats vind hij de Duits-Amerikaanse coupé nog goed rijden. “Ik ben geen gekke dingen tegengekomen”, is Stevens eerste reactie. “Alleen bij plotseling gasgeven stottert de motor soms of pakt hij niet goed op. Ook voel ik een hele lichte trilling bij stevig remmen.”

Eenmaal op de brug is het duidelijk waar de Cougar te zijner tijd aan ten onder kan gaan.

Het gevreesde R-woord is ook op deze Ford van toepassing. Alle Cougars krijg vroeg of laat te maken met een roestende rand van de motorkap en ook de wielkasten vertonen vaak wat plekjes. Dat zijn echter nog maar kleinigheden vergeleken met de staat van het onderstel. Hier is goed zichtbaar dat de auto nooit zware schade heeft gehad. De roest is heel gelijkmatig verdeeld over het totale onderstel. Niet alleen de ophangingsframes voor en achter en de kriksteunen zijn aangetast, ook de draagarmen en diverse remleidingen zijn niet vrij van roest. Op dit moment gaat het nog om oppervlakkige schade, echte gaten vallen er nog niet in.

Desondanks moet er wel iets aan gebeuren, anders zal dit over een jaar of drie het einde betekenen.

Het feit dat de bagageruimte vochtig is, komt door een scheef opgehangen achterklep. Regenwater komt naar binnen en zo kan ook in de loop van de tijd roest ontstaan in de kuip van het reservewiel. Technisch kan Steven ook aan de onderkant van de Cougar geen schokkende zaken ontdekken. Twee langsdraagarmen achter zitten te ruim in hun rubbers, de riem van de waterpomp is ingelopen en de leidingen van de stuurbekrachtiging zijn uitgedroogd.

 

 

 

 

 

 

Al met al is deze 16 jaar oude Ford met 136.000 kilometer op de teller geen slechte aankoop gebleken. De eigenaar is blij te weten wat hij moet doen om de auto in goede conditie te houden. Op de factuur staat als conclusie: “Roest is de grootste vijand van deze Cougar.”

Gevonden gebreken:

  • Bij gasgeven stottert motor soms
  • Remvloeistof moet vervangen worden
  • Remschijven voor en achter bijna versleten
  • Koplampglazen zijn dof
  • Kofferbak is vochtig door scheef opgehangen achterklep
  • Droogtescheuren achterbanden
  • Riem waterpomp ingelopen
  • Riem aircopomp ontbreekt
  • Achterste uitlaatrubber verdroogd
  • Langsdraagarm links en rechts achter te ruim
  • Stabilisatorrubbers achter
  • Leidingen stuurbekrachtiging uitgedroogd
  • Lampje derde remlicht
  • Roest aan motorkap, zijschermen, kriksteun, remleidingen en gehele onderstel.

 

 

sale_moneyHerfst, zien en gezien worden is van levensbelang! Verlichting, ruitenwissers, ontwaseming (airco) niet in orde? Maak een afspraak voor goed zicht.
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.