Google Beoordelingen
4.8
Bel ons voor een afspraak:  0346-350890 Helaas, wij zijn gesloten Open vanaf 08:00

Inlaatreiniging met granulaat of walnootschillen?

Sinds autofabrikanten directe benzine inspuiting toepassen is een probleem ontstaan dat veroorzaakt wordt door inlaatvervuiling. Waar dit soort vervuiling tot nog toe vooral bij dieselmotoren voorkwam gebeurt dat nu dus ook in benzinemotoren. Op onderstaande foto zie je  een vervuilde inlaat.

Vieze inlaat

 

Symptomen

Als je een vervuilde inlaat hebt merk je dat vooral doordat de auto niet lekker meer rijdt. De motor mist trekkracht en stottert met optrekken. Ook als de motor meer toeren maakt mist er kracht. Bovendien  kan het brandstofverbruik flink toenemen. In extreme gevallen verdwijnt meer dan 30% van het motorvermogen. In een hoop gevallen gaat er geen storingslampje branden.

 

Inlaatreiniging

Een goede manier om deze klachten op te lossen is door de inlaat te reinigen. Er worden verschillende methodes toegepast. Om verzekerd te zijn van een goed resultaat hebben wij deze allemaal getest. Uiteindelijk bleek maar één methode echt effectief, namelijk het stralen van de inlaat met granulaat of walnootschillen (ook wel walnutblasting genoemd). Op de foto hieronder zie je hoe een inlaat er na reiniging uitziet.

Schone inlaat

Om de motor op deze manier te reinigen  moet het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden. Daarna wordt met een daarvoor ontworpen spuitlans de vervuiling letterlijk van de inlaatpoorten en kleppen afgeblazen. Dit is een arbeidsintensieve klus die afhankelijk van de mate waarin een motor vervuild is, 6 tot wel 12 uur werk is. Merken en motoren waar vervuilde inlaten bij voorkomen zijn o.a.;

  • Audi 1.2 1.8 en 2.0 TFSI
  • Volkswagen 1.2 1.8 en 2.0  TFSI en TSI
  • Peugeot 1.6 THP
  • Citroen 1.6 THP
  • DS 1.6 THP
  • BMW
  • Seat 1.2 1.8 en 2.0 TFSI en TSI
  • Skoda 1.2 1.8 en 2.0 TFSI en TSI
  • Ford 1.0 Ecoboost

 

Resultaat

Na het reinigen zetten we de auto weer in elkaar, wissen de storingen en testen het rijgedrag van de auto. Het resultaat is zonder uitzondering zeer goed. Verloren trekkracht en souplesse worden teruggewonnen en het brandstofverbruik neemt af. Onderstaande afbeelding is van een vermogensmeting die we voor en na reinigen van de inlaat van een Peugeot 5008 met 1.6THP motor hebben gedaan. Normaal heeft deze auto 156pk en 240Nm trekkracht. Voor de reiniging was daar nog maar 121pk en 187Nm van over. Bovendien verliep het vermogen voor de reiniging heel grillig (de gele lijnen zijn van de meting voor reiniging). Door het goed schoonmaken van de inlaat kreeg deze auto er uiteindelijk 36pk en 41Nm bij! De originele rijeigenschappen zijn zo goed als volledig hersteld (de vloeiende rode lijnen zijn van de meting na reiniging).

Koppelkromme Peugeot 5008
Koppelkromme Peugeot 5008

 

Heeft u klachten over het lopen van uw motor of gebrek aan vermogen? Bent u benieuwd of vervuiling de oorzaak is? Maak een afspraak voor een diagnose, dan heeft u snel zekerheid.

Wilt u een Prijsindicatie of Heeft u vragen?
Ruim 1.000 mensen gingen u afgelopen jaar voor.

Carrec Technocenter is specialist in revisie, reparatie of vervanging. Bent u op zoek naar een echte specialist? Laat hieronder uw gegevens achter, dan nemen wij contact met u op.

request_woman
sale_moneyDe eerste 15 youngtimerrijders die klant worden dit jaar krijgen een gratis jaarabonnement op Youngtimer Magazine!
(27 reviews)

reviews_like25 VAN DE 27 REVIEWERS RAADT ONS AAN

Mooi bedrijf met vakmensen die echt sleutelen en niet bang zijn voor technisch complexe uitdagingen. Een auto-technische dienstverlener waar niet symptoombestrijding op basis van software-updates de boventoon voert, maar waar diagnose-stellen op basis van deskundigheid het uitgangspunt is om tot de juiste oplossing te komen.