Pompverstuiver

Werking verstuivers

Verstuivers zijn zeer nauwkeurige instrumenten, die per keer een uiterst geringe, maar keurig afgepaste hoeveelheid diesel in de cilinder spuiten. De brandstof moet bovendien met grote kracht ingespoten worden, omdat de hoge druk in de cilinder moet worden overwonnen. Er is nog geen honderdste van een seconde beschikbaar voor inspuiting en verbranding.

verstuiver in de testbankIn de cilinder van de dieselmotor wordt tijdens de inlaatslag door de geopende inlaatklep lucht aangezogen. Dan gaat de inlaatklep dicht en wordt de lucht sterk samengeperst, waardoor de temperatuur enorm stijgt. Als de zuiger bijna bovenaan is wordt er via de verstuiver in de cilinder een dosis dieselbrandstof gespoten, die door de hoge temperatuur spontaan ontbrandt.

Bij de meeste motoren wordt er eerst een heel klein beetje diesel vooraf ingespoten, ter voorbereiding van de werkelijke inspuiting. Hiermee wordt de verbranding al vast op gang gebracht. Dit leidt tot het stiller lopen van de motor en tot een vollediger, dus schonere verbranding (minder NOx).

De sleutel tot schonere, zuiniger en beter presterende motoren is verhoging van de inspuitdruk. Fabrikanten van motoren en brandstofsystemen hebben steeds weer nieuwe ontwikkelingen op dat gebied.
Lees hier welke soorten diesel verstuivers er in auto’s worden toegepast.