Gebruikte verstuivers

Reparatie of revisie, nieuwe onderdelen, gereviseerde of gebruikte? Door de vele mogelijkheden in onze diensten leveren we een zo economisch mogelijke oplossing voor onze klanten. Ook diesel- of common rail verstuivers worden regelmatig gebruikt of 2e hands – al of niet via internet – aangeboden. Het hergebruiken van goede en gecontroleerde auto onderdelen in het algemeen, is natuurlijk goed voor het milieu en vaak een prijstechnisch aantrekkelijk alternatief. Is dat bij diesel verstuivers ook zo?

Gebruikte common rail verstuivers; alleen onder voorwaarden!

Bij veel mechanische auto onderdelen is aan de buitenkant te beoordelen of ze nog goed zijn. Die delen kunt u meestal straffeloos vervangen door een goed en passend gebruikt onderdeel.
Gebruikte Verstuiver

Dat geldt echter niet voor verstuivers. Aan een verstuiver is aan de buitenkant niet te zien of deze nog goed functioneert. Wij adviseren u daarom nooit zomaar een set verstuivers te wisselen voor een set gebruikte exemplaren. Het middel kan dan wel eens erger dan de kwaal zijn! Waar voor veel onderdelen die versleten zijn of defect geraakt geldt dat alleen het onderdeel zelf daar schade van ondervindt, geldt dit niet voor verstuivers. Er is geen systeem dat zo ingrijpt op de werking van de motor en daarmee zo’n verwoestende werking op de motor kan hebben als het brandstofsysteem. Met name de modernere motoren werken met een scala aan regel- en milieusystemen, hoge inspuitdrukken en leveren een hoog vermogen. Voor een leek is het erg lastig om in een vroeg stadium vast te stellen of er een verbrandingsprobleem in een motor zit. In het kort samengevat; als verstuivers slecht functioneren verbrandt een motor onvolledig. Onvolledige verbranding leidt tot meer verbrandingsresidu, of te wel roet. De EGR laat de motor dit weer inademen waardoor een vervuilingsproces van de inlaat maar ook van de motorolie en daarmee hydraulische systemen ontstaat. De spanner van de distributie is zo’n hydraulisch systeem. Bovendien vervuilen het roetfilter en of de katalysator sneller waardoor de afvoer van uitlaatgassen en daarmee de afvoer van hitte een probleem wordt, wat tot turboschade leiden kan. Veel (beginnende) problemen worden door de vele regelsystemen van de motor gecompenseerd waardoor deze nauwelijks opvallen maar de gevolgen er al wel zijn!

Slecht werkende verstuivers, of ongelijk functionerende verstuivers kunnen gevolgschade veroorzaken en zelfs het einde van de motor betekenen;

  • Ongelijk werkende verstuivers laten de motor onregelmatig lopen, waardoor het tweedelig vliegwiel snel verslijt,
  • druppelende verstuivers zijn nauwelijks op te merken maar kunnen een gat in de zuiger branden,
  • onvolledige verbranding leidt tot vervuiling van de motor en het roetfilter,
  • verstuivers zijn precisie instrumenten, er geldt een nauwkeurige procedure bij de- en montage.

Het de- en monteren van verstuivers vergt kennis, ervaring en speciaal gereedschap; de verstuivers zelf moeten volgens voorschrift behandeld en (ultrasoon) gereinigd worden, de verstuivergaten in de cilinderkop moeten gereinigd en soms gefreesd worden en bij montage zijn nieuwe brandplaatjes / ringen noodzaak. Bovendien moet het type verstuivers meestal worden ingegeven in het motormanagement en de verstuivers “ingeleerd” worden. Dit zorgt ervoor dat de rekeneenheid de nulwaarden en het regelbereik van de verstuiver per cilinder meekrijgt en de aansturing hierop kan aanpassen. De risico’s van gebruikte verstuivers zijn dus legio en kunnen tot forse schade leiden.

U bent dan vele malen duurder uit dan de kosten van testen en revisie van verstuivers.

Wanneer dan wel gebruikte verstuivers?

Wij van Carrec Technocenter, adviseren om indien mogelijk uw eigen verstuivers te behouden. Ons motto luidt in alle maar zeker in dit geval: behoudt het goede en vervang alleen wat noodzakelijk is.

  • Beschrijf uw klachten nauwkeurig en laat een specialist diagnose stellen aan de motor,
  • Als het de verstuivers zijn, laat deze dan testen (openingsdruk, opbrengst, verstuiverbeeld en retour).
  • Verstuivers die nog goed zijn, laat u schoon maken en kunnen terug gemonteerd worden.
  • Verstuivers die versleten zijn, laat u reviseren met nieuwe onderdelen.
  • Vervolgens laat u de hele set weer correct en schoon monteren, met nieuwe ringen/brandplaatjes en de juiste inleerwaarden.

Uw auto zal weer lopen als een zonnetje.

Blijkt bij het demonteren of testen dat een of enkele verstuivers volledig aan vervanging toe zijn, dan kunnen gebruikte verstuivers een alternatief voor nieuwe exemplaren zijn. Als u 2e hands verstuivers heeft gekocht, zorg dan dat u weet wat u in handen heeft. Dus misschien nog wel meer dan voor uw eigen verstuivers geldt dit hele rijtje ook;

  • Laat ze (uitgebreid) testen (openingsdruk, opbrengst, verstuiverbeeld en retour).
  • Verstuivers die goed zijn, laat u schoon maken en kunnen terug gemonteerd worden.
  • Verstuivers die versleten zijn, laat u reviseren met nieuwe onderdelen.
  • Vervolgens laat u de hele set weer correct en schoon monteren, met nieuwe ringen en inleerwaarden.

Heeft u nog geen gebruikte verstuivers aangeschaft? Des te beter, diagnose voorkomt onnodige kosten en Carrec Technocenter levert u van verschillende typen en merken de juiste verstuivers voor uw auto.