Koppelingsplaten versleten

Er zijn een aantal mogelijkheden om vast te stellen of de koppelingsplaten van uw auto versleten zijn.

Naarmate uw koppelingsplaten slijten, dient de vrije slag op uw koppelingspedaal te worden bijgesteld. Aan de hand daarvan is de staat van de koppelingsplaten (in hoeverre deze versleten zijn) af te leiden. Een garage is zodoende in staat om u tijdig te waarschuwen dat de “koppeling er aan zit te komen”. Bij zelfstellende of hydraulische systemen, is dat niet het geval. Dan merkt u het alleen in de bediening.
Is de slag kort en zit de koppeling helemaal “boven in”, dan kan dat een indicatie zijn voor versleten koppelingsplaten. Hier ziet een foto van zeer ernstig versleten koppelingsplaten.

Ernstig versleten koppelingU kunt zelf ook een eenvoudige test doen. Rijdt met de auto in de hoogste versnelling ongeveer 70-80 km/h (neem de ruimte en blijf te allen tijde op het overige verkeer letten!). Geef vervolgens vol gas. De versnelling van de auto en het oplopen van het toerental van de motor moeten gelijke tred blijven houden. Versnelt het toerental van de motor eerst, om vervolgens af te nemen, dan is uw koppeling versleten.

Wat er dan in feite gebeurt, is dat de koppeling gaat slippen door de trekkracht (het koppel) van de motor, in plaats van alle kracht naar de versnelling(sbak) van de auto te leiden. Laat dan uw koppeling vervangen bij Carrec Technocenter.

Wat kunt u doen?

Heeft u twijfel of uw koppeling, drukgroep of vliegwiel versleten is? Carrec Technocenter heeft veel ervaring in het vervangen van koppelingsplaten, de drukgroep en het 2-massavliegwiel.

Kom gerust langs, of neem hier contact op.

Koppeling zelf kapot?

Wilt u meer lezen over symptomen of problemen, die mogelijk worden veroorzaakt door een probleem met uw koppeling? Lees dan hier verder.