Onderhoud koppeling

Koppeling vervangen

De koppeling vervangen

De koppeling vormt samen met het vliegwiel de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak. De koppeling werkt door middel van wrijving tussen de koppelingsplaten en het vliegwiel. Via de koppeling wordt de kracht van de motor overgebracht naar de versnellingsbak en vervolgens op de wielen. De koppeling is gemonteerd op een as (prise as) van de versnellingsbak. Het vliegwiel zit op de krukas van de motor gemonteerd.

Bij de koppeling hoort de drukgroep. De drukgroep zorgt dat de koppelingsplaten op het vliegwiel worden gedrukt. Daarmee ontstaat de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak.

Tijdens het schakelen en bijvoorbeeld wachten voor een verkeerslicht worden motor en versnelllingsbak ontkoppeld met het koppelingspedaal. Het koppelingspedaal heft tijdelijk de werking van de drukgroep op.

Afhankelijk van het gebruik kan ernstige slijtage van uw koppeling al vanaf 100.000 tot 150.000 km optreden. Heeft u twijfel of uw koppeling, drukgroep of vliegwiel versleten is? Kom gerust langs, of beschrijf hier uw probleem, dan stellen wij de diagnose.

Wanneer koppeling vervangen?

Zodra de koppeling versleten raakt, zal de verbinding tussen de motor en de versnellingsbak slechter worden en gaat de koppeling slippen. Bij het optrekken maakt de motor wel meer toeren, maar versnelt de auto niet zoals gebruikelijk. Soms is een branderige lucht te ruiken. Men spreekt dan van een verbrande koppeling of dat de koppelingsplaten zijn verbrand. In dat laatste geval moet de koppeling vervangen worden.
Koppeling doorsnede

Het gebruik van de auto heeft invloed op de slijtage. Auto’s of bussen waar vaak een aanhanger achter hangt zullen sneller een koppeling verslijten. Het zelfde geldt voor het 2-massavliegwiel. Wordt de auto zwaarder belast, dan heeft u eerder kans op klachten.

Schakelproblemen daarentegen, worden over het algemeen niet veroorzaakt door het verslijten van de koppeling of het vliegwiel. Meestal is dit het gevolg van het niet goed ontkoppelen of door een probleem in de bak zelf. Als de versnellingsbak niet goed vrij komt bij het ontkoppelen en dus niet goed kan schakelen, is meestal de drukgroep defect. Bij een versnellingsbak reparatie of vervanging van de koppeling wordt de (beoordeling van de) drukgroep standaard door ons meegenomen.

Wilt u meer weten over mogelijke problemen met uw koppeling? Of weten hoe u kunt testen of uw koppeling versleten is?

Het vliegwiel of 2-massavliegwiel

Het vliegwiel is normaliter een metalen schijf uit één geheel. Bij de meeste modernere dieselmotoren en bij steeds meer benzine motoren, bestaat het vliegwiel echter uit meerdere delen. We spreken dan van een 2-massavliegwiel of 2-delig vliegwiel.
Tweemassavliegwiel Automotoren met een hoog koppel dat niet alleen door de veren van de koppelingsplaat opgevangen kan worden, hebben een 2-massavliegwiel. Het 2-massavliegwiel bestaat eigenlijk uit een binnenwerk dat veert in het buitenwerk. Op die manier worden trillingen tegengegaan. Als een 2-massavliegwiel verslijt en de verende werking afneemt gaat de koppeling “bibberen” en het vliegwiel rammelen. Uiteindelijk zal de motor ook gaan trillen, waardoor de auto gaat schokken bij het rijden.
Zo ziet een 2-massavliegwiel er uit, de zware veren van het binnenwerk vangen de klappen op bij het koppelen. Carrec Technocenter vervangt koppelingen en of 2-massavliegwielen meestal als onderdeel van versnellingsbak reparaties en revisies. Zodoende zien we er elke week wel een paar.
Door onze ervaring zijn we goed in staat om te bepalen of het de koppeling of het 2-massavliegwiel is wat de klachten aan een auto veroorzaakt. Of dat er naar een andere oorzaak gezocht moet worden. Carrec Technocenter heeft veel ervaring in het vervangen van koppelingen, de drukgroep en 2-massavliegwielen. We doen het snel en vakkundig.

Hoe gaan we te werk bij het vervangen van de koppeling?

Tenzij u uitdrukkelijk anders wenst, vervangen we alle onderdelen van de koppeling. Zelfs als slechts één van de onderdelen het probleem veroorzaakt. Daarmee voorkomen we dat u de kosten van de montage van de onderdelen meerdere keren heeft, omdat vervolgens een volgend onderdeel een probleem geeft. U bent daarmee per saldo altijd goedkoper uit.

Interesse? Neem hier per e-mail contact op, we mailen u graag terug.

Carrec Technocenter is LUK koppelingen specialist.

LUK koppelingen specialist
Carrec Technocenter gebruikt voor de koppelingset, dus de koppeling, koppelingsplaten en de drukgroep, de onderdelen van het merk LuK.
LuK is een absoluut A-merk. De vraag van consumenten naar auto’s met een hoog koppel en tegelijkertijd meer comfort vraagt om innovatieve oplossingen. Koppelingenfabrikant LuK vervult al jaren een voortrekkersrol op dit gebied.
De fabrikant speelt een belangrijke rol bij nieuwe technische ontwikkelingen, zoals zelfstellende koppelingen, tweedelige vliegwielen, de doorontwikkeling hiervan met “flexplate’s” en hydraulische druklagers.
Carrec Technocenter is door LuK aangewezen als LUK koppelingen specialist. Als u bij ons bent, ziet u de officiële erkenning hangen in onze werkplaats en daar zijn we trots op.