Distributieketting vervangen

Distributieketting vervangen

In veel automotoren heeft de distributieketting plaats moeten maken voor de distributieriem. Fabrikanten van automotoren kiezen voor de distributieriem omdat deze goedkoper, compacter en geluidlozer is. De distributieketting heeft echter, zeker kostentechnisch, voordelen voor de eigenaar van de auto. Ten opzichte van de distributieriem heeft de distributieketting veel minder frequent onderhoud nodig.

Waarom distributieketting vervangen?

Distributieketting

De distributieketting gaat langer mee dan de distributieriem, maar is zeker ook aan slijtage onderhevig. Met name de bij de distributieketting horende onderdelen, zoals de geleiders en de spanners hebben het zwaar te verduren.

Er is meestal geen door autofabikanten vastgesteld onderhoudsinterval voor de distributieketting. Een versleten distributie zult u dus zelf moeten laten vaststellen. Een goede indicatie voor een versleten distributieketting of geleiders is een licht gerammel en geratel aan de distributiezijde van de automotor. Afhankelijk van het gepleegde onderhoud kan ernstige slijtage al vanaf 100.000 tot 150.000 km optreden.
Heeft u twijfel of uw distributieketting versleten is?

Kom gerust langs, of neem hier contact op, dan luisteren we met u mee.

Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en soms verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, kan de schade aan de motor enorm zijn. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren. Met name bij auto’s met een hoog vermogen en liefhebbersauto’s die veel kilometers maken (zoals bijvoorbeeld Volkswagen VR5 en VR6 en Mercedes motoren) heeft de distributieketting veel te verduren. Dan is preventieve vervanging bij de eerste aanwijzing op slijtage erg verstandig.

Hieronder ziet u een foto van de distributiekettingen van de Jaguar XKR met een V8 Supercharged motor. In de fotoreportages staat een voorbeeld van een distributieketting van een Mercedes 200 CDI. Na 330.000 kilometer was de distibutieketting bijna een hele schakel langer geworden. Daardoor was de timing van de motor verlopen.

Carrec Technocenter heeft veel ervaring in het vervangen van distributiekettingen. Bij de reparatie worden ook de geleiders en spanners vervangen. We hanteren een scherp werkplaatstarief, dus de prijs zal u aangenaam verrassen.

Interesse? Neem hier contact op, we bellen u graag terug.