Vervuiling is niet uit te lezen, distributieproblemen Audi benzine motoren.

April – 2004. Audi A6 (2007) 2.4 24V benzinemotor, met 150.000km. Het probleem is een brandend storingslampje. De auto is reeds door een garage uitgelezen, de diagnose is een versleten distributieketting. Door de versleten ketting klopte de timing niet meer met als gevolg een brandend storingslampje. Na het betere ‘Googlen’ kwam de klant bij Carrec Technocenter terecht voor een second opinion. Dat doen wij natuurlijk graag!

Carrec Technocenter repareert sinds jaar en dag allerhande diesel en benzinemotoren. Gedurende al die jaren heeft de ontwikkeling van auto’s niet stilgestaan. Zeker niet op het gebied van motor- management. Vroeger ging je naar de garage omdat de motor van je auto niet lekker liep, of moeilijk startte, tegenwoordig kan het gebeuren dat er een storingslampje gaat branden terwijl u nog helemaal niets afwijkends aan de auto heeft gemerkt.

De ontwikkelingen in de autotechniek hebben er toe geleid dat een andere manier van diagnose stellen vereist is, of niet? Waar het ooit begon met carburateurs afstellen, v-snaren spannen en kleppen stellen is de basis van bijna elke reparatie nu eerst uitlezen. Bij Carrec Technocenter is dit niet het geval. Wij beginnen, mits er met een auto te rijden is, altijd met een proefrit. De reden hiervoor is simpel, je leert een auto pas echt kennen als je ermee gereden hebt.

Zo ook met de Audi gaan we eerst een stukje rijden, het storingslampje brandt inderdaad maar buiten dat merken we aan de prestaties van de auto niets afwijkends. Wat wel opviel was het lage toerental waarbij de motor zijn werk deed. Wanneer normaal met het verkeer meegereden werd liet de automatische versnellingsbak de motor niet meer dan 2000 toeren maken. De reden dat dit mogelijk is met een dergelijk kleine V6, zijn de toepassing van variabele timing van de inlaatnokkenas en een variabel inlaatspruitstuk. Deze twee variabelen gecombineerd met een zeer geavanceerd motormanagement systeem maken zulke prestaties mogelijk.

Na de proefrit werd de Snap-on uitleesapparatuur aangesloten. De auto gaf inderdaad storing op de timing van een van de 2 inlaatnokkenassen, deze storingen kwamen na het wissen direct terug wanneer de motor werd gestart. Hoewel tijdens het rijden geen afwijkingen te voelen of horen waren werd nu bevestigd dat er iets serieus mis was. Wanneer er gas werd gegeven was aan de achterzijde van de motor ook een nare ratel te horen. Opvallend was wel dat je deze pas hoorde als de motorkap open was, als berijder merkte je hier dus wederom niks van. Voor een verdere diagnose was demontage van de distributie in ieder geval noodzakelijk.

Zoals inmiddels bij de meeste autotechnici bekend is hebben de ingenieurs van de VAG-groep er bij een hoop motoren voor gekozen om de distributieketting aan de achterzijde te plaatsen. Om bij de ketting te komen moet dus sowieso de bak gedemonteerd worden. Gezien de zeer ingewikkelde distributie van deze motor en de beperkte werkruimte onder de auto hebben wij ervoor gekozen om de gehele motor te verwijderen.

Motor en versnellingsbak in z'n geheel op het subframe onder de auto uit.

Motor en versnellingsbak in z’n geheel op het subframe onder de auto uit.

Na demontage van de motor en versnellingsbak zijn deze van elkaar gescheiden zodat de distributie vrijgemaakt kon worden. Kleppendeksels, distributiedeksels en het voordeksel werden verwijderd, waarna er meteen een probleem zichtbaar werd.

Zwarte (teer)aanslag op de distributiedelen.

Zwarte (teer)aanslag op de distributiedelen.

Op deze foto is duidelijk een bruin/zwarte aanslag op alle onderdelen te zien, dit wijst op ernstige vervuiling van de motor. Hierna werd de distributie met speciaal gereedschap op tijd gezet waarna het volgende probleem naar voren kwam. Wanneer alle kalibers op hun plaats zaten ontstond er grote speling op de ketting tussen de tandwielen van de nokkenassen in. Zoals de computer al aangaf stond een van de inlaatnokkenassen niet op tijd. De oorzaak van deze speling was echter geen versleten ketting maar een vastzittende nokkenasversteller op het tandwiel van de inlaatnokkenas. Vervolgens werden alle kettingen, tandwielen, geleiders, en spanners gedemonteerd en geïnspecteerd.

Slijtage zichtbaar aan de spanner.

Slijtage zichtbaar aan de spanner.

Op deze foto van de spanner is duidelijk te zien dat het spanelement van de nokkenasketting beschadigd is. Door de vastzittende nokkenasversteller is de ketting gaan klapperen,deze had immers teveel speling. Hierdoor heeft de spanner veel harder moeten werken dan normaal en is deze in zeer korte tijd versleten. Het laatst gevonden defect bevond zich ook in de spanner en geleide-units. De oliekanalen in de spanners en geleiders bevatten hele kleine zeefjes die ervoor zorgen dat er geen vuil in geraakt. Deze motor was echter zo vervuild dat de zeefjes verstopt zijn geraakt en daarna door de oliedruk, met vuil en al uit hun behuizing zijn geperst. De spanners, geleiders en nokkenasverstellers worden dan niet meer beschermd tegen vuil met extreme slijtage en soms zelfs schade als gevolg. Na deze uitgebreide diagnose werd een reparatieplan bepaald. Uiteraard moesten de gecombineerde spanner en geleide-units (distributiedelen) vervangen worden, beide verstelbare nokkenastandwielen, de nokkenaskettingen en diverse pakkingen.

Gedemonteerde distributiedelen.

Gedemonteerde distributiedelen.

Ook was meteen al duidelijk dat deze motor gereinigd moest worden. In eerste instantie werden alleen de bereikbare delen gereinigd, zie het verschil tussen de eerste foto en onderstaande, alvorens de motor weer in elkaar te zetten.

Schone basis voor nieuwe distributie.

Schone basis voor nieuwe distributie.

Hierna werd de distributie weer opgebouwd met de nieuwe delen, dichtgebouwd, de bak en andere delen terug gemonteerd en het geheel weer in de auto gezet.

Nieuwe distributiedelen.

Nieuwe distributiedelen.

Omdat de caterpan het makkelijkst te demonteren is als de motor in de auto hangt werd dit als laatste gedaan. Zoals verwacht bevatte deze een dikke laag black sludge die nu gemakkelijk te verwijderen was. De carterpan werd teruggeplaatst en de motor gevuld met olie en Forte Motor Flush. Alvorens met de auto proef te rijden werd de motor twee keer gespoeld. Uiteraard zijn de storingen weer gewist en meteen het service interval gereset. Na een uitgebreide proefrit, zonder brandend storingslampje, konden we constateren de het euvel verholpen was. Maar wat was nou de oorzaak?

Zoals eerder gezegd was de eerste diagnose door de eerste garage een versleten ketting. Hoewel dit geen vreemde gedachte is bij een dergelijke storing klopt dit toch niet. Wanneer namelijk alleen de ketting vervangen was had dit helemaal niets opgelost. Zelfs als ook de spanners en nokkenasverstellers waren meegenomen was deze storing snel teruggekomen. De oorzaak van dit soort problemen, vervuiling, is niet met een computer uit te lezen. Grondige diagnose en dus soms vergaande demontage is de enige manier om tot een volledige diagnose te komen waarbij men geen verassingen achteraf meer heeft. Ons motto is en blijft, eerst een volledige diagnose van de daadwerkelijke oorzaak van het probleem en dan repareren of reviseren!