Vakantieleed. Afgebroken wervelklep BMW 525d

April – 2011. BMW 525d (2003) m57d25 dieselmotor met 137.000km. De auto is in het buitenland op vakantie gestrand met een ratelend geluid in de motor. Na repatriëring naar Nederland heeft de vaste garage van de berijder de diagnose gesteld. Een kapotte wervelklep in het inlaatspruitstuk veroorzaakt het ratelende geluid. Omdat het repareren van de gevolgen hiervan typisch een klus is voor een revisie specialist, wordt de auto bij Carrec Technocenter ter reparatie aangeboden.

Deze zes in lijn diesel heeft, zoals een aantal andere typen diesel motoren van BMW dat ook hebben, zogenaamde wervelkleppen in het inlaatspruitstuk. Door bij lage toerentallen het inlaatspruitstuk deels af te dichten, wordt de luchtsnelheid verhoogt met als gevolg een betere cilindervulling.

Wervelklep gebroken.

Wervelklep gebroken.

Op de foto is goed te zien dat van de as waarop het klepje gemonteerd is een onderdeel mist. Bij deze specifieke auto zijn een stuk van het asje en een boutje waarmee de wervelklep vastzit losgekomen en de motor in gezogen. In eerste instantie komen deze delen de inlaatklep van de desbetreffende cilinder tegen. Doordat de delen tussen de klep en de klepzetel terecht zijn gekomen bleef de inlaatklep een stukje open staan. Gevolg hiervan is dat er contact ontstaat tussen de klep en de zuiger, waardoor de klep krom is geslagen.

Hoewel door de kromme klep de compressie flink daalt vindt er dan nog wel verbranding plaats. Een deel van de verbrandingsgassen wordt dan echter langs de inlaatklep naar buiten geblazen en heeft zodoende het inlaatspruitstuk laten smelten. Nadat de rondslingerende delen de inlaatklep hadden beschadigd zijn deze door de cilinder gaan zwerven.

Zuigerschade door het raken van de klep en metaaldeeltjes in de cilinder.

Zuigerschade door het raken van de klep en metaaldeeltjes in de cilinder.

Op de foto is goed te zien wat de gevolgen hiervan zijn. Voordat de delen door een van de uitlaatkleppen weer de motor verlaten is er een forse schade aangericht. In het omcirkelde gedeelte op de foto hieronder is zelfs in de afdruk de vorm van het boutje te herkennen. Deze zuiger is aan vervanging toe!

Daar is het boutje ingeslagen!

Daar is het boutje ingeslagen!

Het schadebeeld op de zuiger is hetzelfde als op de cilinderkop. Dit komt door de zeer kleine ruimte die een dergelijke motor tussen de cilinderkop en de zuiger heeft als deze in BDP staat. Gelukkig is de schade aan de cilinderkop goed te repareren.
Het laatste deel van de zwerftocht van de inmiddels tot brokstukken vermalen onderdelen is de uitlaat, waar zich ook de turbo bevind. Zoals bekend zijn turbo’s gevoelige onderdelen die ook nog eens onder zeer extreme omstandigheden werken. De schade die word aangericht door zwervende stukjes staal is vaak niet meer te herstellen. Ook deze turbo moet dan ook vervangen worden.
Gezien de omvang van de schade en de werkzaamheden die nodig zijn om deze te herstellen is er voor gekozen de gehele motor uit de BMW te halen. De meest effectieve manier hiervoor is om deze met subframe en versnellingsbak tezamen naar beneden te laten zakken. Hierna worden motor en bak van elkaar gescheiden en word de motor in een steun opgehangen. Het grote voordeel hiervan is dat de motor op een fijne werkhoogte hangt en rond gedraaid kan worden.
Na volledige demontage bleken de cilinders en overige zuigers nog goed aan de maat te zijn. Alleen het herstellen van het hoonbeeld en het plaatsen van nieuwe zuigerveren is voldoende om deze motor nog jaren mee te laten gaan.

Hoonbeeld hersteld.

Hoonbeeld hersteld.

Buiten de nieuwe motorpakkingset, turbo en een aantal andere delen om word de motor ook voorzien van een nieuwe waterpomp.
Het vervangen daarvan is niet gerelateerd aan de schade maar aan de speling die deze pomp vertoond. Zoals eigenlijk altijd gebeurd bij een dergelijke uitgebreide reparatie of (deel)revisie van een motor vallen de onderdelen die vervangen worden uit één in twee categorieën. Enerzijds zijn er de onderdelen die defect of te ver versleten zijn om behouden te kunnen worden. Anderzijds zijn er de onderdelen die niet in die categorie vallen maar waarvan het toch verstandig is om deze te vervangen. Ofwel omdat het verslijten ervan (op korte termijn) te voorspellen is, zoals met deze waterpomp, dan wel omdat de arbeid die nodig is om bij het onderdeel te komen in combinatie met het risico op gevolgschade veel meer kosten met zich mee zou brengen dan het onderdeel zelf. Simpel gezegd, als je het dan toch in je handen hebt, is het preventief vervangen een veilige en effectieve keuze.
Op die manier worden onze aanbiedingen dan ook uitgewerkt. Stapsgewijs opgebouwd, van diagnose naar demontage en van ombouw naar inbouw. De kosten worden uitgesplitst in arbeid en onderdelen, noodzakelijk en preventief. Ondanks dat dit, ook in het geval van deze schade, soms tot forse bedragen optelt helpt deze (transparante) manier van werken de berijder te begrijpen wat we doen en waarom we dat doen. Deze berijder wil nog lang plezier hebben van de BMW en net als de voorgaande 5 series die hij bereden heeft, er nog vele duizenden kilometers er mee sturen.

Wij werken graag en veel aan BMW motoren. De bouwkwaliteit is zondermeer goed te noemen en de prestaties van BMW motoren zijn genoegzaam bekend. In dit soort gevallen laten we natuurlijk ook graag zien wat het merk zelf over dit probleem zegt. BMW Nederland reageert enthousiast als we bellen en geeft desgevraagd aan dat dit probleem inderdaad 5 jaar geleden aan de orde is geweest. De oorzaak voor het breken of losraken van de wervelkleppen is de vervuiling er van. Er is destijds een coulance regeling voor geweest en direct is het productieproces van de kleppen aangepast, waarna het niet meer voorgekomen is.
Op internet is in een aantal fora nu het advies te lezen om deze kleppen te verwijderen, compleet met instructies hoe dat moet. Ons advies is echter om dat niet te doen, het verwijderen van de kleppen heeft een negatieve invloed op de souplesse van de motor, met name in het onderste toerengebied. Bovendien vergroot het de kans op vervuiling van het inlaatspruitstuk, wat de prestaties ook niet ten goede komt. Een beter advies is dan om de kleppen preventief te vervangen door de nieuwe versie ervan, dat betekent alleen wel dat het complete inlaatspruitstuk vervangen moet worden.

Deze BMW is intussen terug bij de berijder en de motor loopt weer zoals we van een BMW gewend zijn. We hebben intussen al een heel aantal BMW diesel motoren gerepareerd en gereviseerd en een veelvoud ervan voorzien van gereviseerde verstuivers. We weten zeker dat de BMW de volgende vakantie niet verpesten zal!