Schade door downsizen; lekkende verstuivers HDI motoren.

Februari 2011 – Volvo V50 1.6 HDI, met 210.000 kilometer. De klacht is een turboprobleem en rauw lopen. Dit is overigens de derde turbo die vervangen zou moeten worden, waardoor de problemen inmiddels goed herkend worden door de klant. Tijd dus voor een goede diagnose bij Carrec Technocenter.

De afgelopen tijd hebben we bij Carrec veel downsized motoren met schade gezien. Dat wil niet zeggen dat het slechte motoren zijn maar soms gaat er wel iets mee mis. Dit type motor is in meerdere merken en modellen terug te vinden, er zijn er erg veel van verkocht. Eerst de upside van downsizen!

De prestaties van deze motoren zijn erg goed. De 1.6 HDI in deze V50 is soepel, stil en economisch in het gebruik. Wij hebben vorig jaar nog tijdens het project “Mijnbluemotion” geleerd hoe lastig het is om een diesel auto van de vorige generatie écht zuinig te laten rijden. Deze downsized motoren staan dan ook voor de laatste ontwikkelingen op diesel gebied en rijden vaak soepeler dan hun benzine broeders en da’s een knap staaltje ontwikkelwerk.

Maar soms gaat er dus iets mis. De verbranding bij hedendaagse motoren is zo geoptimaliseerd dat er weinig voor nodig is om dat in de war te schoppen. Denk aan een hogere werkdruk in de cilinders (daar komt dat extra vermogen vandaan) en meer inspuitingen per arbeidscyclus. De luchtaanvoer van deze motoren is aangepast om een zo optimaal mogelijk brandstof – luchtmengsel te krijgen. Vervolgens zit de motorruimte vol met uitlaatgas nabehandelingsystemen zoals uitlaatgasrecirculatie (EGR) en roetfilters. Waar komt dan toch die vervuiling vandaan?

Bij deze motoren gaat dat als volgt. Het begint uiteraard in de verbrandingskamer. Een optimaal mengsel wordt bereikt door de brandstof zo fijn mogelijk te vernevelen voordat het ontbrandt. De brandstofdrukken lopen nu tegen de 2000 bar en door de verstuiver wordt de diesel verdeeld over soms wel zeven gaatjes. Voorheen was dat 150 bar en één gat. Wordt deze balans verstoord, door een versleten verstuiver of door een tekort aan lucht of luchtwerveling in de verbrandingsruimte, dan zal de diesel niet volledig verbranden. Dan wordt naast roet ook niet volledig verbrandde diesel de uitlaat in geblazen.

Dat is precies waar deze motoren gevoelig voor zijn. De 1.6 HDI staat bekend om het langs de verstuiver weglekken van lucht naar buiten toe. In die lucht zit niet volledig verbrandde diesel. Dat zet zich om in een soort teer wat uiteindelijk langs de verstuiver te zien is. Het probleem hiervan is dat door het weglekken van lucht uit de verbrandingsruimte de luchtwerveling verstoord wordt, met dikke dieseldruppels als gevolg. De gedeeltelijk onverbrande diesel gaat de uitlaat in en wordt via de EGR gedeeltelijk teruggevoerd de inlaat in. In deze veel koelere ruimte zetten deze deeltjes zich als teer af tegen de wand en daar blijft vervolgens ook roet in plakken. Zo wordt de luchtwerveling nog erger verstoord en is dus een vicieuze cirkel begonnen. In de verbrandingsruimte vindt ook afzetting van vuil plaats en dat uiteindelijk in de motorolie terecht. Het kleine carter met minder olie kan minder vuil aan dan voorheen en de motor zal beginnen te verstoppen. De teerdeeltjes verzamelen zich in de zeef voor de oliepomp, waardoor een smeertekort kan ontstaan:

VervuildeZeefOliepomp

De nauwkeurige af- en bijregeling van het motormanagement voorkomt bovendien dat dit snel opvalt. Eventuele rook (want die is er wel degelijk) wordt opgevangen door het roetfilter. Klanten komen vaak pas bij ons als de afgezette teer aan de buitenzijde van de cilinderkop begint te stinken! Soms ook met een verhoogd brandstofverbruik (logisch!) en soms een storingslampje.

Deze Volvo heeft al langer problemen. De verstuivers zijn intussen vernieuwd en twee turbo’s vervangen. De vicieuze cirkel is echter niet gestopt.

Gevolg is dat de derde turbo stuk is, maar dat is niet het ergste. Doordat zo lang met dit probleem is doorgereden is de olie aanzuigzeef dermate verstopt dat lagerschade is ontstaan. Dat is wel vaker zo maar dan blijft het bij de drijfstanglagers en door die dan te vervangen is dat probleem opgelost. Dat kan nog in de auto. Nog langer doorrijden heeft zoals nu tot gevolg dat de losgeschoten delen van de lagers door de motor heen gaan. Deze beschadigen vervolgens ook de hoofdlagers, draaien mee met de krukas en trekken zo krassen in de kruktappen. Nu moet de motor gedemonteerd worden en de krukas verwijdert om deze schade op te lossen.

KrukasSchade1

De krukas zal gepolijst worden en voorzien van nieuwe hoofdlagers. De drijfstangen krijgen allemaal een nieuw lagersetje . Daarnaast wordt de olie aanzuigzeef vernieuwd en de zeef voor de turbo gemodificeerd. De zeef in de vacuümpomp krijgt een opfrisbeurt. Als alles weer gemonteerd is zal de motor in de auto gebouwd worden en lopend worden gemaakt. Het oliesysteem voor de turbo wordt tijdelijk doorgelust om schade aan de nieuwe turbo te voorkomen en vervolgens wordt de motor gespoeld met Forté reinigingsmiddelen om ook eventuele restanten van vervuiling te verwijderen.

Nieuwe olie met Forté toevoeging, een nieuw filter en het opnieuw volledig aansluiten van de turbo maakt de reparatie af. Normaalgesproken worden de verstuivergaten ook opnieuw gefreesd en de verstuivers getest en gereinigd om herhaling te voorkomen maar dat is in dit geval dus al gebeurd. Zo kan deze motor weer met vertrouwen zijn comfortabele en schone kilometers maken.

Over Forté kunnen we hier overigens kort zijn. Geloven wij in de vloeibare monteur? Neen! De Forté middelen om motoren te spoelen zijn echter daadwerkelijk effectief en voorkomen een hoop demontage werk. Bij deze klussen zijn deze onmisbaar wat ons betreft.

Deze motoren staan voor de doelstelling van de laatste generatie dieselmotoren. Sneller en schoner. De vermindering van de belasting voor het milieu heeft geleid tot een verzwaring van de belasting van de motor.