DSG versnellingsbak onderhoud

DSG-versnellingsbakSteeds meer auto’s zijn voorzien van een automatische versnellingsbak met ‘dubbele koppeling’; de DSG.

Dit soort versnellingsbak is het makkelijkst te omschrijven als 2 verschillende versnellingsbakken met elk hun eigen koppeling, die samen in 1 auto zitten. Terwijl u wegrijdt in de 1e versnelling wordt in de andere versnellingsbak alvast de 2e versnelling klaargezet. Op het moment dat er geschakeld moet worden hoeft enkel de koppeling van de ene bak ingetrapt en van de andere bak losgelaten te worden.
Het wisselen tussen de verschillende koppelingen gaat In de praktijk zo snel, dat de bestuurder er vrijwel niets meer van merkt. Er is al voor u geschakeld nog voordat u wist dat het nodig was!

De soepele rijeigenschappen, korte schakeltijden en het lagere brandstofverbruik ten opzichte van een ‘gewone’ automaat of handgeschakelde versnellingsbak zijn de belangrijkste redenen voor het gebruik van DSG transmissies.

DSG-transmissies zijn in 2 soorten onder te verdelen:

  • transmissies met natte koppeling en
  • transmissies met droge koppeling

Met het gebruik van dit soort nieuwe technieken verandert ook de onderhoudsbehoefte van auto’s.

De natte koppeling

Bij een transmissie met natte koppeling draaien de koppelingen mee in de versnellingsbakolie. Dat heeft als voordeel dat de koppelingen gekoeld en gesmeerd worden door de transmissieolie, daardoor minder slijten en soepeler kunnen werken. Nadeel van deze constructie is dat de olie sneller vervuilt.
Bij gebruik van de koppelingen slijten deze, de deeltjes die er vanaf komen, komen in de versnellingsbakolie terecht en worden door het oliefilter in de bak opgevangen. Net als bij een verbrandingsmotor moeten de olie en het filter van de transmissie daarom periodiek vervangen worden. In de regel is dat elke 60.000km.

De droge koppeling

Het verschil met de ‘natte koppeling’ is dat bij deze constructie de koppeling zich buiten de bak begeeft en dus niet door de olie gesmeerd word. De olie hoeft daarom niet periodiek vervangen te worden. De koppeling is daarentegen meer aan slijtage onderhevig en zal afhankelijk van de wijze waarop de auto is gebruikt uiteindelijk vervangen moeten worden.

Onderhoud en reparatie bij Carrec Technocenter

Om onze groeiende groep klanten met DSG-transmissies ook goed te kunnen helpen heeft Carrec Technocenter geïnvesteerd in gereedschap en know-how, om ook onderhoud aan uw DSG te kunnen uitvoeren. Bent u benieuwd welke type DSG jouw auto heeft, wanneer hij onderhoud nodig heeft of wat de kosten daarvan zijn aarzel dan niet om dat te vragen. Wij staan u graag te woord!