Chiptuning FAQ

Vragen over chiptuning of ecotuning:

 (klik op de vraag voor het antwoord)

1. Heeft chiptuning negatieve gevolgen voor motor en/of aandrijflijn?

2. Waarom is mijn vermogen af-fabriek niet zo hoog?

3. Welke manier van tuning is het beste?

4. Kunnen er door chiptuning problemen bij onderhoud of diagnose ontstaan?

5. Blijft mijn fabrieksgarantie behouden?

6. Wat is de invloed van chiptuning op het brandstofverbruik?

7. Waarom zit er verschil in prijs en vermogenswinst bij de diverse aanbieders?

8. Heeft chiptuning zin bij alle auto’s?

Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Wacht dan niet en stuur via deze link een e-mail. Dan geven wij u antwoord.

1. Heeft chiptuning negatieve gevolgen voor motor en/of aandrijflijn?

Wanneer chiptuning vakkundig wordt uitgevoerd zal het niet ten koste gaan van de levensduur van uw motor of aandrijflijn. Vakkunde, ervaring, op maat geschreven software en het gebruik van hoogwaardige programmeerapparatuur zijn van belang voor een duurzame aanpassing aan uw kostbare auto. Indien niet aan bovengenoemde eisen wordt voldaan kan chiptuning wel degelijk vervelende en kostbare gevolgen hebben. Van brandende storingslampjes tot aan ernstige motorschades behoren tot de mogelijkheden. Voorkomen is in dit geval dan ook goedkoper dan genezen.

terug

2. Waarom is het vermogen van mijn auto origineel niet zo hoog?

Hier zijn een tweetal belangrijke redenen voor, een technische en een commerciële.

Technisch: Autofabrikanten zetten hun producten wereldwijd in de markt, hetgeen betekent dat een auto onder veel verschillende omstandigheden moet blijven functioneren. Bijvoorbeeld verschil in brandstof, luchtkwaliteit en zelfs het klimaat spelen daarbij een rol. Om een auto onder al die omstandigheden goed te laten functioneren is een zeer ruime veiligheidsmarge ingebouwd. Gezien de relatief constante brandstof en luchtkwaliteit in vrijwel geheel Europa kunnen we binnen deze veiligheidsmarge te werk gaan.

Commercieel: Daarnaast komt het ook voor dat een fabrikant hetzelfde type auto met verschillende varianten vermogen in de markt zet. Aandrijflijn en motor zijn dan exact gelijk, alleen de software in de ECU / het motorstuurapparaat is anders.
terug

3. Welke manier van tuning is het beste en waarom?

Ons antwoord is maatwerk chiptuning. Maatwerk is naast ervaring en vakkennis van essentieel belang voor het leveren van kwalitatief hoogwaardige chiptuning. Standaard tuningsoftware, een voorgeprogrammeerde chip of een (goedkope) powerbox kunnen schadelijk zijn voor uw auto. Vermogenswinst wordt in deze gevallen niet op een verantwoorde wijze tot stand gebracht. Al lijkt het resultaat in het begin erg goed, op langere termijn kunnen defecten aan uw auto ontstaan die anders niet waren opgetreden. Verschillende publicaties in vakbladen onderstrepen dit. Juist door maatwerk chiptuning kunnen wij ingaan op uw persoonlijke wensen en rekening houden met modificaties die aan een auto zijn gedaan (bijvoorbeeld een sportuitlaat of ander luchtfilter). Dit is met externe oplossingen of standaard producten niet mogelijk.

terug

4. Kunnen er door chiptuning problemen bij onderhoud of diagnose ontstaan?

Wanneer chiptuning met vakkennis, professionele apparatuur en op basis van de correcte originele software wordt uitgevoerd worden storingen en foutcodes die in verband kunnen staan met chiptuning simpelweg voorkomen. Voor uw garagebedrijf is chiptuning dan in de meeste gevallen niet eens zichtbaar, laat staan dat het problemen geeft.

terug

5. Blijft mijn fabrieksgarantie behouden?

Bij nieuwe auto’s wordt fabriek- of importeursgarantie gegeven. De termijn van deze garantie is vaak een periode van twee of drie jaar. Indien uw auto buiten de garantieperiode valt verandert er dus ook niets wanneer u chiptuning uit laat voeren. Of fabrieksgarantie in stand blijft varieert per dealer –en/of garagebedrijf. Door grote kwaliteitsverschillen in de markt kijkt een dealer soms huiverig tegen chiptuning aan. Uiteraard wil uw dealer –en/of garagebedrijf niet opdraaien voor schades die zijn ontstaan door een kwalitatief slechte chiptuning. Dit is niet meer dan logisch. Informeert u daarom gerust bij ons over de details voor uw type auto en het in stand blijven van fabrieksgarantie.

terug

6. Wat is de invloed van chiptuning op het brandstofverbruik?

Het brandstofverbruik hangt vooral af van het gaspedaal oftewel de rechtervoet van de bestuurder.

Wij leveren voor veel professionele vervoerders eco-tuning. Dit is een combinatie van aanpassingen. Ten eerste is daar chiptuning bedoeld om het rendement van de auto te verhogen. Ten tweede wordt een aantal aanpassingen gedaan om de berijder te motiveren om optimaal om te gaan met dat verhoogde rendement. Met andere woorden, door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag. De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik niet (veel) dalen.

terug

7. Waarom zit er verschil in prijs en vermogenswinst bij de diverse aanbieders?

De manier van aanpassen is voor veel aanbieders verschillend, zie ook de beschreven methodes. Bovendien is de staat van de auto vóór de aanpassingen van invloed.

Bij het vergelijken van de aanbieders is het belangrijk na te gaan hoe het opgegeven vermogen gemeten wordt. Is het aangegeven vermogen gebaseerd op het vermogen aan de krukas volgens fabrieksopgave of resultaten op de rollerbank? Als we zeker willen zijn van de vermogenstoename is een rollerbank run het enige antwoord. Alleen dan is vast te stellen wat het vermogen aan de wielen voor en na de aanpassing is.
In de praktijk wordt een rollerbanktest echter in lang niet alle gevallen gedaan. Het voelen van een forse verbetering van de prestaties van de auto is voor veel klanten voldoende.

terug

8. Heeft chiptuning zin bij alle auto’s?

Bij elke auto is door chiptuning vermogenswinst te behalen. Naar onze mening kun je bij voorbaat nooit zeggen of chiptuning zinvol is. Het is afhankelijk van uw eigen wensen.

Over het algemeen is de vermogenstoename bij auto’s zonder turbo (non-turbo) lager dan bij een turbo motor. Vermogenswinst van een non-turbo auto ligt grof gezegd zo tussen de 8-12% van het originele vermogen (er zijn enkele uitzonderingen). Voor sommige eigenaren is dit resultaat meer dan genoeg. Wanneer bijvoorbeeld de auto net een aantal pk’s tekort komt voor het trekken van een caravan.

Bij auto’s met een turbo motor behalen we winsten van soms meer dan 35%.

Informeert u dus gerust naar de mogelijkheden. Wij zullen u te allen tijde voorzien van een goed advies!

terug

Wilt u nog meer weten? Wacht dan niet en stuur via deze link een e-mail.